Sökning: "räknesvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet räknesvårigheter.

  1. 1. Hur snabbt räknar gymnasieelever? : Referensvärden för bedömning av aritmetiskt flöde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Susanne Edenor; Frida Dahlgren; [2022]
    Nyckelord :Aritmetik; räknesvårigheter; dyskalkyli; Fluency addition; Fluency subtraktion; logoped; referensmaterial;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Räkning är beroende av den grundläggande aritmetiken, de fyra räknesätten. Forskning har visat att det är viktigt att testa aritmetisk förmåga vid utredning av specifika räknesvårig-heter, dyskalkyli. Testen Fluency addition och Fluency subtraktion undersöker en del av vår räkneförmåga, aritmetiskt flöde. LÄS MER

  2. 2. Arbetsminnets påverkan på matematikutvecklingen -  Bristande och begränsade minnesfunktioner, hur de synliggörs och assisteras

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Gabriella Idril; [2019]
    Nyckelord :arbetsminnestest; kartläggning; matematik; minnesfunktioner; stödinsatser.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur minnestester används vid kartläggningar i en mindre svensk kommun. Frågeställningarna som låg till grund för studien var: Vilka olika minnestester används i den aktuella kommunen? Vilket syfte framkom till varför just dessa tester används? Hur kan bristande eller begränsat arbetsminne synliggöras och assisteras i den aktuella kommunen, utifrån empiriinsamling och relevant forskning? Empiriinsamlingen har skett genom intervjuer av speciallärare, specialpedagoger och skolpsykolog om minnestest i samband med kartläggningar och efterföljande stödinsatser. LÄS MER

  3. 3. Utvärdering av nytt testmaterial för screening av räknesvårigheter hos grundskoleelever, årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Åsa Prodér Kampesveen; Lovisa Verner; [2018-12-13]
    Nyckelord :räknesvårigheter; symbolisk mängduppfattning; aritmetik; test material; grundskolelever; mathematical disabilities; symbolic magnitude processing; arithmetic; test material; pupils;

    Sammanfattning : Det finns få testmaterial som har anknytning till den senaste forskningen angående relationen mellan symbolisk mängduppfattning och räkneförmågan. Föreliggande studies primära syfte var att utvärdera validitet och reliabilitet hos testmaterialet ”Diagnostiskt Test av Siffror och Aritmetik”. LÄS MER

  4. 4. Dyskalkyli hos elever i grundskola och gymnasium

    Magister-uppsats, Avdelningen för psykologi

    Författare :Lise-Lotte Kullenberg; [2013]
    Nyckelord :dyscalculia; math problems; arithmetical problems; psychological assessment and diagnosis; Dyskalkyli; matematiksvårigheter; räknesvårigheter; psykoligisk utredning och diagnostik;

    Sammanfattning : This paper presents the results of a study of dyscalculia. It is a retrospective archival study implemented with a deductive approach. LÄS MER

  5. 5. Elevers grundläggande matematikkunskaper i addition och subtraktion årskurs 6-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Wideheim; [2013]
    Nyckelord :addition; diamant; grundläggande matematik; matematikkunskap; speciallärare; subtraktion;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGInledningSyftet med examensaretet var att studera hur stor andel av eleverna i årskurs sex till nio som behärskar den grundläggande matematiken i addition och subtraktion. Jämförelser mellan könen, årskurserna och inom addition respektive subtraktion görs i undersökningen. LÄS MER