Sökning: "rätt till sitt eget språk"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden rätt till sitt eget språk.

  1. 1. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  2. 2. Platsanknuten konstnärlig gestaltning : vikten av att välja rätt plats för konst i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Anna Backman; Sofie Laitamaa; [2022]
    Nyckelord :Landskapsarkitektur; offentlig konst; platsspecifik konst; tornedalsk konst; gestaltning; social hållbarhet; offentliga rummen; assimileringspolitik; minoritet; Tornedalen; tornedalingar; samverkan; samråd;

    Sammanfattning : Tornedalingar är en svensk minoritet från Tornedalen som ligger i norra Sverige. Under historien har minoriteten utsatts för en assimileringspolitik för att försvenska tornedalingar. Detta har framförallt påverkat användningen av deras språk, meänkieli. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande matematikundervisning för elever i årskurs f-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sofia Ricketts Fält; Anna-Karin Starnberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie behandlas hur språkutvecklande arbetssätt kan stötta elever i deras matematiklärande i årskurs f-3. Språket är betydelsefullt för matematiskt lärande men kan även innebära en utmaning för eleven. LÄS MER

  4. 4. För alla barns rätt till sitt språk : Systematisk granskning av pedagogiskt stödmaterial för att befrämja barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Moa Gustavsson; Tina Jansson; [2020]
    Nyckelord :Stödmaterial; språkstödjande; socialsemiotiskt perspektiv; språkutveckling; förskolepedagoger; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att granska tillgängligt stödmaterial för barns språkutveckling inom förskolans verksamhet. Genom systematisk sökning identifierades olika typer av stödmaterial och analyserades med en latent innehållsanalys samt ur ett socialsemiotiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända elever i matematikklassrummet : lärarens perspektiv.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka S. Gardtman; [2016]
    Nyckelord :mottagande av nyanlända elever; matematikundervisning; inkludering;

    Sammanfattning : Alla barn i Sverige har rätt till en likvärdig utbildning. Det innefattar även nyanlända elever, men skolan lyckas inte möta de nyanländas behov. LÄS MER