Sökning: "rätten till utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser innehållade orden rätten till utbildning.

  1. 1. Rätten till utbildning. Problematisk frånvaro ur elevers perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Josefin Wijkmark; Caroline Horndahl; [2024]
    Nyckelord :Elevers röster; frånvaro insatser; problematisk skolfrånvaro; push pull fall-out-processer; rätten till utbildning.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Rätten att leva som alla andra : En kvalitativ studie om LSS-boendens arbete med våld mot kvinnor med funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Moa Svanborg; Maja Häggbom; [2023]
    Nyckelord :Kvinnor med funktionsnedsättning; våld; makt; självbestämmande; LSS;

    Sammanfattning : I forskning från tidigt 2000-tal uppmärksammades våld mot kvinnor med funktionsnedsättning som ett problem och att brister fanns i arbetet med målgruppen. Sedan dess har statistik visat att kvinnor med funktionsnedsättning löper stor risk att utsättas för våld, trots det anser vi att ämnet inte uppmärksammas tillräckligt. LÄS MER

  3. 3. "Man får vilja" : En studie om barns inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Hanna Hedin; Alex Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :Inflytande; delaktighet; påverkan; förskola; relationer; utemiljö; barndomssociologi; yttre faktorer; förskollärare; förskolebarn; pedagog; det kompetenta barnet; agens; barns perspektiv; barnperspektiv; educare;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur förskolebarn samt förskollärare resonerar om barns inflytande i förskolan. Vi vill även undersöka vilka möjligheter och begränsningar som finns för barns inflytande och hur förskollärare förhåller sig till de gränsdragningar de gör. LÄS MER

  4. 4. Rätten till likvärdig utbildning : En forskningsöversikt om högpresterande elever och litteraturundervisning.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Wilma Fyhr; Tyra Stare; Mollie Fagerström; [2023]
    Nyckelord :Literature teaching; literature didactics; literacy; high-achieving students; literary competence; Litteraturundervisning; litteraturdidaktik; litteracitet; högpresterande elever; litterär kompetens;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie ägnas åt att undersöker vad dagens tillgängliga forskning belyser om litteraturundervisning i skolans mellanår samt om forskningen lyfter något om litteraturundervisning som kan vara fruktbar för högpresterande elever. Tidigare forskning visar att undervisningen behöver stärkas när det gäller att stimulera och utmana högpresterande elever. LÄS MER

  5. 5. 15 minute city: Revolution in Södertälje? : A study on how the concept of 15 minute city can be applied to Södertälje.

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)

    Författare :Nora Syaush; Lukas Chamoun; [2023]
    Nyckelord :Keywords: “15 minute city”; Carlos Moreno; density; proximity; diversity; active mobility; TRAST; the urban area Södertälje; Ronna; Case study.; Nyckelord: “15 minutersstaden”; Carlos Moreno; täthet; närhet; mångfald; aktiv mobilitet; TRAST; Södertälje tätort; Ronna; Fallstudie.;

    Sammanfattning : In a society where everything must be within the vicinity and accessible, people face challenges like climate, segregation and inequality. All people have the right to services such as education, care, work and housing without being prevented by unsustainable urban planning. LÄS MER