Sökning: "rättstavning"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet rättstavning.
1. Hur ser lärare på rättning : En studie av arbetet med lärares rättning av elevers skrivande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Den här studien handlar om hur lärare ser på rättning av elevtexter. Syftet med denna studie är att framhäva lärares ställning till all form av rättning av elevers texter, inte enbart felstavade ord. Det kan också vara meningsuppbyggnad, mellanrum, språkfel och punkt. LÄS MER
2. En utvärdering av ett nytt test av morfologisk medvetenhet för elever i årskurs 4
Magister-uppsats, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund. Morfologisk medvetenhet definieras som förmågan att kunna förstå och analysera ords inre struktur samt hur ord böjs och bildas. Morfologisk medvetenhet tillhör tillsammans med andra byggstenar vår språkliga medvetenhet och är viktig för utveckling av litteracitet. LÄS MER
3. Digitala verktygs användning i skrivundervisningen : Utbildning i den digitala tidsåldern: En undersökning i grundskolans lägre årskurser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie behandlar digitala verktygs inverkan på skrivundervisningen i grundskolanslägre årskurs. Syftet är att utforska och analysera hur lärare i lägre årskurser uppfattar och tillämpar pedagogiska metoder samt digitala verktyg i undervisningen av skrivundervisningen. LÄS MER
4. Morfologisk träning på gruppnivå : En interventionsstudie i årskurs 4 om rotmorfem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med interventionen var att undersöka om 20 undervisningstillfällen inom rotmorfem kunde öka elevers kunskaper inom stavning i årskurs 4. Det didaktiska genomförandet utfördes på två olika landsbygdsskolor och kommuner där 60 elever deltog. Olika teoretiska utgångspunkter präglade studiens utformande. LÄS MER
5. Fenomenet digitala lärverktyg : Högstadieelevers uppfattningar om digitala lärverktyg och dess språkliga stöd i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : I litteratur och tidigare forskning framgår digitala lärverktyg som viktiga hjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter. Datorn och dess program som rättstavning, talsyntes och tal-till-text kan ha en avgörande betydelse för dem för att nå målen i sin utbildning. LÄS MER