Sökning: "rättsvetenskap c örebro"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden rättsvetenskap c örebro.

  1. 1. Vårdnadshavare – en rättighet för familjehemplacerade barn : Om socialnämndens förutsättningar att ansöka om vårdnadsöverflytt enligt 6 kap. 8 § FB samt den rättsliga relationen mellan 6 kap. 8 § FB och 13 c § LVU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Sofie Larsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av EFFA-Västers föräldraprogram för föräldrar med barn i åldern 2-4 år. : En kvalitativ och kvantitativ studie med fokus på programinnehåll, effekter samt implementering.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Lina Johansson; Jesper Fritz; [2009]
    Nyckelord :EFFA-Västers föräldraprogram; föräldrastödsprogram; utvärdering; beteendeinriktade föräldrastödsprogram; implementering;

    Sammanfattning : AN EVALUATION OF EFFA-VÄSTERS PARENT PROGRAMME FOR PARENTS WITH CHILDREN 2-4 YEARS - A qualitative and quantitative research focused on content, effects and implementation Authors: Fritz, Jesper & Johansson, Lina Supervisor: Koutakis, Nikolaus Örebro University Academy of Law, psychology and social work Social Work Program Social Work 41-60 points C-essay, 15 points Autumn term 2008 Abstract This study is written on commission by The Unit for prevention which is a part of the Social welfare Services in the district of Örebro. The social work practice carried out by the unit is based on universal prevention, which includes providing parent programmes. LÄS MER

  3. 3. Utvecklingsstörning och föräldraskap : -socialsekreterares bedömning av stödbehov för föräldrar med en utvecklingsstörning eller en svagbegåvning, samt svårigheterna kring dessa bedömningar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Åsa Sjögren; [2008]
    Nyckelord :intellectual disability; parenthood; assessment; social welfare secretary; Utvecklingsstörning; föräldraskap; bedömning; stöd; socialsekreterare;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur socialsekreterare i några kommuner bedömer behovet av stöd för föräldrar med en lindrig utvecklingsstörning eller svagbegåvning. Vidare är syftet att undersöka vad socialsekreterarna upplever vara problematiskt vid dessa bedömningar, samt att inventera vad tidigare forskning säger på området. LÄS MER

  4. 4. Arbete för alla? : En intervjustudie om hur tre professioner inom introduktionsprogrammet i Falköpings kommun ser på strukturella hinder och möjligheter för invandrares tillträde till den svenska arbetsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Emma Gustafsson; Sandra Tjärnberg; [2008]
    Nyckelord :structural obstacles; discrimination; self-sufficiency; introduction; integration; immigration; immigrant; integration; immigration; invandrare; strukturella hinder; diskriminering; självförsörjning; introduktion;

    Sammanfattning : Örebro University The Department Behavioural, Social, and Legal Sciences Education of social work C-essay 41-60 p Abstract Title: Work for everyone? An interview study of how three professions within the introduction programme in the local-government in Falköping looks at structural obstacles and discrimination in immigrants’ access to the Swedish labour market. Authors: Emma Gustavsson and Sandra Tjärnberg Tutor: Rúna Baianstovu Deniz and Urban Karlsson Today many immigrants stand outside the labour market. LÄS MER

  5. 5. Skolan som framgångsfaktor : ungdomars uppfattningar om motivation och vägar till framgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Robert Lindahl; Karl Dahl; [2008]
    Nyckelord :school; motivation; success; youth; post modernity; skola; motivation; framgång; ungdom; postmodern;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att granska elevers uppfattningar om dagens svenska skola som framgångsfaktor. Tre frågeställningar har konstruerats; (a) hur ser eleverna på motivation i skolan, (b) hur ser eleverna på deras framtida väg till framgång samt (c) ser eleverna andra vägar till framgång utöver den väg som skola och utbildning erbjuder och hur påverkar detta deras motivation att prestera i skolan? Då syftet är av en tydlig subjektiv karaktär, har en kvalitativ metod och teknik tillämpats. LÄS MER