Sökning: "rättvis betygssättning"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden rättvis betygssättning.

  1. 1. Konsekvenser av förändringar i det svenska skolväsendet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Gustav Rasmusson; Rasmus Blixt Jörgensen; [2024]
    Nyckelord :Profilskolor; Skoldiscipliner; Privatskolor; Fristående skolor; Gemensamma nämnare privatskolor; Skolval gymnasie; Ämnesinriktning; Pedagogiska metoder i gymnasieskolan; Elevprestationer gymnasium; Betygsskillnader gymnasium; Social dynamik gymnasieskolor; Utbildningsförberedelser gymnasium; Specialiserade gymnasieprogram; Gymnasieutbildningens effekter; Gymnasieelevers välbefinnande; Skolverket gymnasieskolor; Gymnasieutbildningens framtidstrender;

    Sammanfattning : För de flesta elever utgör gymnasieskolan det sista steget före universitetsstudier, och inom vissa program får eleverna till och med en försmak av högre utbildning. Gymnasiet sammanfaller med en period i ungdomen som kan vara emotionellt utmanande, vilket gör det angeläget att erbjuda eleverna en klar, tydlig och rättvis vägledning så långt det är möjligt. LÄS MER

  2. 2. Hur fungerar sammantagen bedömning i Idrott och hälsa? : Lärares perspektiv på LGR22 och det nya betygssystemet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Erik Peterson; Joakim Demegård; [2023]
    Nyckelord :betyg; bedömning; läroplan; likvärdighet; rättvisa; ramfaktor;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att höra lärare i ämnet Idrott och hälsa, årskurs 9, och deras uppfattningar om den nya läroplanen, betygskriterierna och sammantagen bedömningen som träder i kraft med Lgr 22. Frågeställningar: ·       Hur uppfattar lärarna de nya betygskriterierna? ·       Vad är lärarnas uppfattningar om den sammantagna bedömningen och dess påverkan av betygssättning? Metod För att besvara studiens syfte genomfördes sex semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 9. LÄS MER

  3. 3. SUMMATIV BEDÖMNING I HEM-OCH KONSUMENTKUNSKAP : En studie om hem- och konsumentkunskapslärares erfarenheter samt deras tolkning av läroplanen Lgr22.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ida Mårtensson; Sara Lindgren; [2023]
    Nyckelord :likvärdig bedömning; måluppfyllelse; betygskriterier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sverige har ett mål- och kunskapsrelaterat betygssystem. Betygen används tillurval för vidare studier. Ett ansvar läggs således på betygssättande lärare, som förväntas görarättvisa och likvärdiga bedömningar genom att skapa samsyn och samförståelse förstyrdokument och betygssättning. LÄS MER

  4. 4. FRÅN CHECKLISTA TILLHELHETSSYN OCH FRIHET : En kvalitativ studie om musiklärares syn på hur Lgr22 påverkar deras bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Stefan Sturesson; [2022]
    Nyckelord :bedömning; utbildningsvetenskap; lärares uppfattningar; högstadiet; Lgr22;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur utvalda musiklärare, verksamma på högstadiet, ser på förändringar i kunskapsbedömning utifrån den nya läroplanen Lgr22. Som teoretisk grund har forskning om lärares syn på bedömning och läroplaner använts. Här refereras också till mer allmän bedömningsforskning och läroplanshistorik. LÄS MER

  5. 5. Likvärdig betygsättning i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel McKeogh; Andersson Martin; [2020]
    Nyckelord :Bedömning; Betygsättning; Didaktik; Pedagogik; Gymnasium; Samhällskunskap; Likvärdig; Rättvis; Reliabilitet; Validitet; Ramfaktorteori; Läroplansteori;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att undersöka hur likvärdig betygssättning i samhällskunskap på gymnasienivå kan uppnås. För att nå syftet har fyra verksamma samhällskunskapslärare intervjuats angående vilka problem med likvärdig betygssättning de upplever och vilka metoder de använder för att lösa dessa problem. LÄS MER