Sökning: "röd tråd i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden röd tråd i skolan.

  1. 1. Trygghetsteamets perspektiv om implementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolan : Två fokusgruppsintervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hilal Cetin; Ashti Farshadi; [2023]
    Nyckelord :Anti-bullying programme; metoder mot mobbning; trygghetsteam; skola;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis handlar studiens syfte om att undersöka implementeringen av antimobbningsmodeller i två olika skolor. Våra frågeställningar fokuserar på varför denvalda modellen används, hur trygghetsteamet arbetar med implementeringen av denvalda modellen, vilka faktorer och perspektiv betonar trygghetsteamet vidimplementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolorna, samt hur faktorerna påverkartrygghetsteamets arbete. LÄS MER

  2. 2. Hur speciallärare kan främja ordförrådsutvecklingen hos elever i årskurs F–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mia Elvhage; Mia Björkström; [2023]
    Nyckelord :logopeder; ordförråd; ordförrådsutveckling; speciallärarens roll; the simple view of reading;

    Sammanfattning : Enligt the simple view of reading består läsning av avkodning och språkförståelse och ordförrådet är en betydelsefull komponent i språkförståelsen. Ordförrådsundervisning är inte prioriterad i skolan trots att den har stor betydelse för elevers språk- och läsförståelse, vilket gjorde ämnet angeläget att undersöka. LÄS MER

  3. 3. "Det som är bra för en är bra för alla" : En fallstudie av fritidshemmets arbete med elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tove Larsson; Hanna Melcherson; [2023]
    Nyckelord :Relationships; inclusivity; adaptions; leisure-time centers; conditions; Relationer; inkludering; anpassningar; fritidshem; förutsättningar;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är inte något som lyfts ordagrant i läroplanen. Trots detta kan man förstå läroplanens formuleringar som att personalen i skolan ska utgå från ett förhållningssätt som syftar till att inkludera alla elever. LÄS MER

  4. 4. Samverkan som en förutsättning : En studie om skolan och fritidshemmets samverkansuppdrag och dess betydelse för att bedriva undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Tim Aringskog; Mathilda Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Leisure-time centre; Teacher; Leisure-time teacher; Collaboration; Education; Fritidshem; Grundskollärare; Lärare i Fritidshem; Samverkan; Undervisning.;

    Sammanfattning : Grunden till samverkan mellan grundskolan och fritidshemmets verksamheter består avriktlinjer i förhållande till samverkansuppdraget och fritidshemmets kompletterandeuppdrag gentemot skolan (Skolverket, 2019). Syftet med studien är att utforska hursamverkansuppdraget påverkar förutsättningarna för att bedriva undervisning i skolaoch fritidshem, samt undersöks fritidslärares och klasslärares perspektiv påsamverkansuppdraget. LÄS MER

  5. 5. ENTREPRENÖRSKAP I HEMOCH KONSUMENTKUNSKAP : Hur synliggörs begreppet i undervisningen?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Henrik Olsson; Angelica Sjögar; [2022]
    Nyckelord :Entrepreneurship; home economics; teachers; experiences; compulsory school; Entreprenörskap; hem- och konsumentkunskap; lärare; upplevelser; grundskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrunden till ämnesvalet är att entreprenörskap har varit inskrivet i läroplanen sedan Lgr11 och ska genomsyra hela grundskolan som en röd tråd. I ämnet hem-och konsumentkunskap förekommer undervisning med koppling till entreprenörskap latent inom flera olika arbetsområden. LÄS MER