Sökning: "röda korset kriskommunikation"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden röda korset kriskommunikation.

  1. 1. Rädda Korset : En kvalitativ studie av Röda Korsets uttalanden under af Donner-skandalen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Danielle Sjölund; [2015]
    Nyckelord :Johan af Donner; Röda Korset; extern kommunikation; förtroende; kris; skandal;

    Sammanfattning : Kommunikationschefen på Röda Korset, Johan af Donner, förskingrade åtta miljoner kronor från både Röda Korset och Cancerfonden. Detta nådde till slut de svenska tidningarna som skrev om skandalen, främst under år 2009 och 2010. LÄS MER

  2. 2. Kriskommunikation i ett senmodernt samhälle : exemplet Svenska Röda Korset

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Perina Stjernlöf; [2013]
    Nyckelord :kriskommunikation; senmodernt; trovärdighet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how an organization communicates during a crisis and how a crisis can affect an organization's reputation/credibility in late modernity. The focus is on how the Swedish Red Cross handled crises from summer 2009 until spring 2010, and how the organization's reputation/credibility was affected by the fact that society has changed. LÄS MER

  3. 3. Röda Korsets hantering av den egna krisen : mediedrevet mot Röda Korset och Bengt Westerberg

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Niki Mallouppas; [2011]
    Nyckelord :kriskommunikation; apologia; Bengt Westerberg; Röda Korset; mediedrev; image repair theory;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras åtta artiklar publicerade av fyra stora, svenska dagstidningar. Syftet med analysen är att analysera välgörenhetsorganisationen Röda Korsets kriskommunikationsstrategier under organisationskrisen där styrelseordförande Bengt Westerbergs arvode är i nyhetsmediernas fokus. LÄS MER

  4. 4. Kriskommunikationsstrategi och varumärke : En fallstudie av svenska Röda Korset genom dialogisk analys

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Anneli Saarela; [2010]
    Nyckelord :SCCT; crisis communication; strategy; brand; organization; stakeholders; SCCT; kriskommunikation; strategi; varumärke; organisation; intressegrupp;

    Sammanfattning : Title: Crisis communication strategy and brand – A case study of Swedish Red Cross through dialog analysis Author: Anneli Saarela Presented: 01.06.2010 Purpose: The study addresses the subjects of crisis communication and organisational brand, in relation to stakeholders and brand reputation. LÄS MER

  5. 5. Ett bortspolat paradis - Längtan efter exotiska platser med svensk hjälp : En studie i myndigheters och organisationers kriskommunikation efter tsunaminkatastrofen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Malena Särman; [2005]
    Nyckelord :samarbete; myndigheter; organisationer; krishantering; katastrofberedskap; naturkatastrofer; tsunamikatastrofen 2004; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka: Hur samarbetet mellan de olika myndigheterna och organisationerna fungerade på det kriskommunikativa planet i samband med tsunamikatastrofen annandag jul 2004. Hur tilliten till de abstrakta systemens experter påverkades vid katastrofen. LÄS MER