Sökning: "rörelse motorik inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden rörelse motorik inlärning.

  1. 1. Rörelse för lärande : Vilka är lärares kunskaper om och deras förhållningssätt till fysisk aktivitet för ökad inlärning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Kajsa Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Brain break; fysisk aktivitet; koncentration; motorik; ökad inlärning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka lärare och lärarstudenters kunskaper och uppfattningar om fysisk aktivitet för ökad inlärning. Vilka möjligheter som skolor ges till fysisk aktivitet var också ett av studiens syfte. LÄS MER

  2. 2. "Det man gör med kroppen fastnar i knoppen" : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med rörelse som metod i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Hanna Larsson; Nathalie Andersson; [2018]
    Nyckelord :Rörelse; inlärning; utveckling; uttryckssätt; sinnen; motorik; hermeneutik;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan (Skolverket, 2016a) lyfter att barn ska få möjlighet att upptäcka och utforska sin omgivning genom olika uttryckssätt. Syftet i studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av att använda rörelse i arbetet med barns lärande i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers föreställningar kring motorik och inlärning i förskolan - En diskursanalys studie baserad på kvalitativa intervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Lissinger; Chatarina Olsson; [2018]
    Nyckelord :preschool; motor skills; learning; discourse; motion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera pedagogers föreställningar av ”motorik och inlärning” i förskolan. Syftet har brutits ner till tre frågeställningar: Hur talar pedagoger i förskolan om motorik? Hur talar pedagoger i förskolan om inlärning? Hur beskriver pedagoger i förskolan motorik i förhållande till inlärning? Studiens teori och metod har en diskursanalytisk ansats. LÄS MER

  4. 4. Pilkastning mot kunskapsmålen : En kvasiexperiementell studie om SmartDart kan vara ett stöd vid inlärning av multiplikation?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Karin Nylander; Hanna Österman; [2018]
    Nyckelord :Multiplikation; multiplikationsinlärning; motorisk träning; inkludering; lustfyllt lärande; tabellträning; SmartDart; rörelse i undervisning;

    Sammanfattning : Många elever saknar goda kunskaper och strategier för att lösa multiplikationer och en större pedagogisk variation i matematisk undervisning behövs för att stödja matematisk inlärning. Ett sätt att stimulera inlärning kan vara att använda lek för att göra arbetet mer lustfyllt och motiverande. LÄS MER

  5. 5. "Min hjärna säger att jag inte ska men min kropp gör inte som min hjärna vill" : En intervjustudie med åtta pedagogers uppfattningar och upplevelser av elevers motorik, fysisk aktivitet och koncentration.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Allerhed; Marie-Louise Johansson; [2017]
    Nyckelord :elever; fysisk aktivitet; inlärning; koncentration; motorik; pedagoger; rörelse;

    Sammanfattning : I den svenska skolan är elevernas kunskapsinhämtning ofta knutna till klassrumssituationer som kräver elevernas fulla koncentration. Vilka faktorer kan det finnas som påverkar koncentrationen. Vi valde att fokusera på om motorik och fysisk aktivitet kan påverka koncentrationen. LÄS MER