Sökning: "rörelse till musik samt dans"
Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden rörelse till musik samt dans.
16. Barns bildskapande
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER
17. Dans i Idrott och hälsa - Att göra eller uppleva? : En studie om lärares bedömningsunderlag i rörelse till musik och dans.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Att sätta ord på vad elever ska kunna i Idrott och hälsa är inte en lätt uppgift för lärare. Bedömningsmatriser kan underlätta för dem att sätta ord på kunskaper i Idrott och hälsa, vilket i sin tur kan främja en likvärdig bedömning. LÄS MER
18. Medieteknisk Dans : Samspelet mellan dans, trans, teknik, och flow
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : We have seen a connection between the ritual dances us humans have been engaging in for a huge part of our evolution and the rave-culture of today. How they both use music and the moving body as a vehicle to access states of being beyond the everyday life. LÄS MER
19. Varför ska elever dansa? Idrottslärares perspektiv på dansundervisningen
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Sammanfattning Dans och rörelse till musik är en av elva punkter i det centrala innehållet för kursen idrott och hälsa I på gymnasiet och är därför ett moment som ska inkluderas i undervisningen. Dock så tyder tidigare forskning på att momentet får begränsat utrymme, vilket till viss del har att göra med en rad olika dilemman som idrottslärare ställs inför i samband med dansundervisningen. LÄS MER
20. "Nuförtiden tycker jag dans är otroligt kul" : En kvalitativ studie om manliga idrottslärarstudenters smak för dans
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : The aim of this study is to examine male teacher students in PE and their taste for dance and movement to music and dance education and what might affect this taste. The aim is concretized into four questions: What earlier experience does the male teacher students in PE have from dance and movement to music? What's their view on GIH's education in dance and movement to music? How do they experience their own competence in dance and movement to music? Which other factors might influence the informants' habitus and taste for dance? Method To be able to answer my aim and my questions I have used a qualitative method with semistructured interviews based on a fixed interview pattern. LÄS MER