Sökning: "rörelseaktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade ordet rörelseaktiviteter.

  1. 1. Fysisk aktivitet och rörelse i förskolans inomhusmiljö : En studie om rektorers och förskollärares kunskaper och intresse samt den praktik de genomför i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Henriksson; Viktoria Smidare; [2024]
    Nyckelord :Indoor environment; movement; physical activity; preschool teachers experiences; principals experiences; Fysisk aktivitet; förskollärares erfarenheter; inomhusmiljö; rektorers erfarenheter; rörelse;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka hur rektorers och förskollärares kunskap och intresse av fysisk aktivitet kan påverka barns möjligheter att delta i planerade rörelseaktiviteter och utveckla sin grovmotorik i inomhusmiljö. Bakgrunden ger en översikt kring styrdokument och riktlinjer, från litteratur redogörs grundläggande rörelseförmåga och inomhusmiljöns betydelse. LÄS MER

  2. 2. Kroppen som område inom förskolans naturvetenskapsutbildning : En kvalitativ studie som belyser förskollärares uppfattningar ocherfarenheter kring utbildning om kroppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Thea Uppvall Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; Body; Biology; Education; Förskola; Förskollärare; Kropp; Biologi; Undervisning;

    Sammanfattning : Studiens fokus är att se hur och om förskollärare resonerar kring kroppen isamband med biologi. Syftet med studien är att belysa förskollärareserfarenheter och uppfattningar kring utbildning om kroppen. Studien utgår frånen fenomenografisk metodansats. LÄS MER

  3. 3. Motorisk utveckling i förskolans utomhusmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt med de yngsta barnensmotorik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Simon Rosengren; Denise Rosengren; [2023]
    Nyckelord :motor skill development; outdoor environment; preschool teachers working methods; youngest children; förskollärares arbetssätt; motorisk utveckling; utomhusmiljö; yngsta barnen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur förskollärare främjar deyngsta barnens motoriska utveckling i förskolans utomhusmiljö. Studienämnade också belysa den variation som kan finnas i utformningen avutomhusmiljön på olika förskolor. Åtta förskollärare på olika förskolor intervjuades i semistruktureradeintervjuer. LÄS MER

  4. 4. ”Jag skulle vilja ha mer rörelse, men det är så mycket annat som ska hinnas med” : Hur rörelse integreras i förskolans utbildning – ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Gustavsson; Sofia Simuna Damm; [2023]
    Nyckelord :Förskola; fysisk aktivitet; förskollärare; rörelse; utmaning;

    Sammanfattning : Barn spenderar en avsevärd del av sin vardagstid på förskolan, vilket gör att barns fysiska förutsättningar och vad förskolan erbjuder för rörelseaktiviteter är väsentliga faktorer som kan gynna barns välmående. Studiens syfte är att synliggöra hur förskollärare beskriver sitt arbete med rörelse i förskolans utbildning. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet : En kvalitativ studie om idrottslärares möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marschall Valadi-Sumesaraie; Erik Pahlberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa upplever kring formativ bedömning samt vilka formativa strategier som främst kommer till uttryck i deras undervisning. Studiens material omfattar 6 lärarintervjuer som analyseras med hjälp av en tematisk analys och sätts i förhållande till tidigare forskning, skolans styrdokument och formativ bedömning såsom den definieras av utbildningsforskaren Dylan Wiliams. LÄS MER