Sökning: "rörelsehindrade och fysisk aktivitet"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden rörelsehindrade och fysisk aktivitet.

  1. 1. "Ingenting är omöjligt" : En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares uppfattningar om inkludering av röreslehindrade elever i idrottsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Leek; Markus Salin; [2012]
    Nyckelord :Rörelsehinder; inkludering; idrottsundervisning; idrottslärare; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : I denna uppsats behandlar vi ämnet idrott och hälsa ur ett specialpedagogiskt perspektiv med fokus på rörelsehinder. Idrottsämnet kan för rörelsehindrade elever vara problematiskt eftersom kroppen och dess rörelser har en central roll i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Vägen till ett självständigt liv? : en studie om Rekryteringsgruppens betydelse för ryggmärgsskadades rehabilitering

    M1-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sara Rydén; Karin Nauclér; [2008]
    Nyckelord :rehabilitering; rekryteringsgruppen; ryggmärgsskada; fysisk aktivitet; träning;

    Sammanfattning : Aim ”Rekryteringsgruppen” (RG) is an organisation that through co-operating with the National Health service aims at optimizing the ability for physically disabled persons to rehabilitate. RG is a non-profit organisation ”using physical and mental exercise for disabled people, mainly neurologically disabled persons. LÄS MER

  3. 3. "På hjul i skolan" : En studie om rullstolsburna ungdomars möjligheter och begränsningar till fysisk aktivitet i skolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hanna Mulder; Glenn Wiman; [2007]
    Nyckelord :Ryggmärgsbråck; funktionshinder; specialpedagogik; idrott; ungdomar; rullstolsburna; fysisk aktivitet; skola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka integrerade rullstolsburna ungdomars möjligheter och begränsningar till fysisk aktivitet i skolan.  Vilken påverkan har den fysiska skolmiljön, och på vilket sätt har miljön anpassats?  Vilka begränsningar och vilka möjligheter ser ungdomarna själva finns för att utöva fysisk aktivitet i skolan?  Hur ser lärare på begränsningar och möjligheter till att ungdomarna ska kunna utöva fysisk aktivitet i skolan?  På vilket sätt påverkar de andra eleverna den rullstolsburnes fysiska aktivitet i skolan? Metod I studien deltog tre elever med ryggmärgsbråck, alla pojkar (14-17 år), och som var integrerade i den vanliga skolan, samt tre lärare varav två män och en kvinna (30-51 år). LÄS MER