Sökning: "rörelsekvalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet rörelsekvalitet.

  1. 1. Grovmotorisk utveckling hos barn med idiopatisk Pes Equino Varus Adductus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Amelie Israelsson; Ellen Larsson; [2021]
    Nyckelord :Klumpfot; grovmotorisk utveckling; Clubfoot Assessment Protocol; Pirani Score; recidiv; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Pes Equino Varus Adductus (PEVA), även känt som klumpfot, är en medfödd felställning i fotens leder som kräver omfattande behandling under flera år. Det finns ett fåtal studier om hur PEVA påverkar barns grovmotoriska utveckling. Mer kunskap behövs om vilka faktorer som eventuellt kan påverka den grovmotoriska utvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Men vad ska jag göra för ett A? : Vad kan idrottslärare göra för att konkretisera kunskapskravet "goda rörelsekvaliteteter" i realisationsarenan?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ylva Brandt; [2020]
    Nyckelord :idrottslärare; bedömning; rörelsekvalitet; kunskapskrav; gymnasie; realisationsarenan;

    Sammanfattning : Syfte Denna kvalitativa studies syfte är att undersöka hur de delar av kunskapskraven som innefattar rörelsekvaliteter och kroppslig förmåga konkretiseras. Studien svarar på huvudfrågan: Vad kan lärare göra för att konkretisera Lgy 11: s kunskapskrav om rörelse  i realiseringsarenan? Metod Datainsamlingen har främst varit kvalitativa, semistrukturerade intervjuer, men även observationer. LÄS MER

  3. 3. Finns det skillnader i muskelkraft av höftens abduktormuskulatur hos skadade kontra icke skadade distanslöpare?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Hanna Sjöberg; Klara Thornblad; [2020]
    Nyckelord :Idrottsskador; Löpning; Styrketräning; Nedre extremitet.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Distanslöpare beskrivs som en grupp som utsätts för hög risk att drabbas av överbelastningsskador som till största del är lokaliserade i den nedre extremiteten. En svag abduktormuskulatur förmodas vara en bidragande faktor till att utveckla överbelastningsskador hos löpare. LÄS MER

  4. 4. Vad [...] är kvaliteter? : En studie om legitimerade gymnasielärares tolkning och bedömning av rörelsekvaliteter

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jorun Falch; Sofia Hedström; [2018]
    Nyckelord :Rörelsekvalitet; idrott och hälsa; bedömning; kroppslig förmåga;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka vad som påverkar legitimerade gymnasielärare i idrott och hälsas tolkning av begreppen rörelsekvalitet och kroppslig förmåga samt vad som påverkar bedömningen av rörelsekvalitet. Studien svarar på följande forskningsfrågor: “Vad påverkar lärarnas tolkning av kunskapskravet?” och “Vad påverkar lärarnas bedömning av kunskapskravet?”. LÄS MER

  5. 5. ”Om man inte kan göra en kullerbytta anser jag att man inte har så stor nytta av sin kropp” En studie om idrottslärares bedömning av elevers rörelsekvaliteter.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Preiholt; Isabell Petersson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare i Idrott och hälsa ser på den nya ämnesplanen samt hurde uppfattar de nya kunskapskraven i kursen Idrott och hälsa 1 i gymnasiet. Våra frågeställningar var följande;Vilka kunskaper ska elever ha tillägnat sig efter avslutad kurs i Idrott och hälsa 1? Hur får lärare det som står ikunskapskraven bedömningsbart i idrottsundervisningen? Hur ser lärare på elevers rörelsekvaliteter? Huruppfattar lärare i Idrott och hälsa 1 att ”elever kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra enbredd av aktiviteter, även av komplex karaktär”? Hur bedömer lärare elevers rörelsekvaliteter? För att få svar pådessa frågeställningar användes en kvalitativ metod bestående av fem intervjuer i samtalsform av lärare i Idrottoch hälsa. LÄS MER