Sökning: "rörelselek i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden rörelselek i förskolan.

  1. 1. Barns lärande genom leken : spelar genus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Petersson; Rebecca Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; barn; genus;

    Sammanfattning : Studien har sin grund i att barn inte ges samma förutsättningar att utveckla ett lärande beroende på deras könstillhörighet. Det här framkom i en rapport från år 2023 utgiven av Jämställdhetsmyndigheten, vilken visar att barn från förskolan upp till gymnasiet har olika förutsättningar till ett lärande beroende på kön. LÄS MER

  2. 2. Kan bråklek skapa betydelsefulla förändringar för barns utveckling och lärande? : En kvalitativ studie om hur barn i förskoleåldern bråkleker och dess betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karina Alam; Feray Turandar; [2023]
    Nyckelord :Bråklek; rough and tumble play R T play ; fysiska rörelselek; fenomenologisk teori; lekstämningar; leksignaler; sociala lekregler; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Leken betraktas som en grundläggande och avgörande del av barnkulturen, och det framhävs både i förskolans läroplan och forskning som en betydelsefull faktor för barns utveckling och lärande. Inom förskoleverksamheten uppkommer och främjas bråklekar regelbundet som en del av barnens lek. LÄS MER

  3. 3. (O)medveten motorisk träning i förskolan? : En studie baserad på kvalitativ och kvantitativ data

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Johansson; Caroline Byskén; [2021]
    Nyckelord :motorisk träning; rörelselek; fysisk aktivitet; aktivitetsnivå; rörelse och förskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Rörelselek i förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagogerna anser att de arbetar med att få till rörelselek hos barngruppen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Mariel Westman; [2016]
    Nyckelord :Förhållningssätt; anpassning; professionalitet; integrering; rörelselek;

    Sammanfattning : Studien handlar om och hur pedagogerna anser att de arbetar med att få till rörelse i förskolan. Den teoretiska delen i studien synliggör en koppling mellan humanistiskt-, sociokulturellt-, samt biologiskt perspektiv, där bemötandet och interaktionen mellan barn och vuxna visar sig ha en betydande roll. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares och barns uppfattning om hälsofrämjande arbete på förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Andersson; Linda Norlin Holgersson; [2012]
    Nyckelord :Barn; fysisk aktivitet; kost; rörelse; förskolan; hälsa;

    Sammanfattning : Forskningen visar att introduktion av goda hälsosamma vanor för barn i tidig ålder bidrar till en hälsosammare livsstil som vuxen. Syftet är att ta reda på hur pedagogerna arbetar och resonerar kring begreppet hälsa med fokus på fysisk aktivitet och kost. LÄS MER