Sökning: "rörelsens betydelse för barn i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden rörelsens betydelse för barn i förskolan.

  1. 1. Barns rörelse i förskolan : En fenomenologisk studie om rörelsens begränsningar och betydelse ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Filippa Bååth; Evelina Persson; [2020]
    Nyckelord :Rörelse; betydelse; begränsningar;

    Sammanfattning : Föreliggande studies problemområde grundar sig i ett behov av forskning ur barns perspektiv kring barns rörelse. Den tidigare forskningen utgår från vuxnas perspektiv därmed fylls en kunskapslucka genom att utgå från barns perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Rörelseaktiviteters betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Sara Olsson; [2014]
    Nyckelord :movement; language development; body language; the importance of movement; preschool; rörelse; språkutveckling; kroppsspråk; rörelsens betydelse; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka och belysa pedagogers syn på rörelseaktiviteters betydelse för barnens språkutveckling. Jag vill också få kunskap om man arbetar på olika sätt med rörelseaktiviteter och språkutveckling när det gäller barnens ålder. LÄS MER

  3. 3. Hur kan vi skapa rörelseglädje i förskolan? : En intervjustudie med pedagoger från sex olika förskolor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Signe Armandsson; [2014]
    Nyckelord :joy of movement; physical activity preschool; structure the moments of movement; Förskola; fysisk aktivitet; rörelseglädje; strukturerade rörelsestunder;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att se hur pedagogerna på förskolorna arbetar med rörelse. Jag tycker att det finns många förskolor som behöver arbeta mer med rörelse och det finns många forskar rön som talar för hur viktigt det är att röra på sig. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares och barns uppfattning om hälsofrämjande arbete på förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Andersson; Linda Norlin Holgersson; [2012]
    Nyckelord :Barn; fysisk aktivitet; kost; rörelse; förskolan; hälsa;

    Sammanfattning : Forskningen visar att introduktion av goda hälsosamma vanor för barn i tidig ålder bidrar till en hälsosammare livsstil som vuxen. Syftet är att ta reda på hur pedagogerna arbetar och resonerar kring begreppet hälsa med fokus på fysisk aktivitet och kost. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet och motorik i förskolan Pedagogers syn på rörelsens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gun Hansson; Annelie Lundberg; [2011]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; lärande; miljö; motorik;

    Sammanfattning : AbstractDetta examensarbete är skrivet av Gun Hansson och Annelie Lundberg. Titeln på vårt arbete är Fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Pedagogers syn på rörelsens betydelse. Vi läser till förskollärare med inriktning Barn- och ungdomsvetenskap på Malmö högskola. LÄS MER