Sökning: "rörelsepass"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet rörelsepass.

  1. 1. Fysisk aktivitet under skoldagen : En intervjustudie om skolledares beskrivning av fysisk aktivitet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emma Johnsson; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; idrott och hälsa; skolan; skolledare; lärande;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien är att undersöka hur skolledare på högstadieskolor i Stockholms län talar om elevernas möjlighet till daglig fysisk aktivitet under skoltid. Syftet har konkretiserats i tre frågeställningar: Hur ser skolledarna på uppdraget i läroplanen om daglig fysiskt aktivitet? Hur beskriver skolledarna skolornas arbete med att erbjuda eleverna daglig fysisk aktivitet? och hur ser skolledarna på fysisk aktivitet i förhållande till lärande? Metod Studien är av kvalitativ ansats och data har samlats in genom intervjuer med fem respondenter som arbetar som rektor eller biträdande rektor vid fem olika högstadieskolor. LÄS MER

  2. 2. Hur uppfattar förskollärare fysisk aktivitet och motorisk träning i förskolan : En intervjustudie med nio förskollärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ann Hemborg; Rebecca Svensson; [2018]
    Nyckelord :Förskollärarens uppfattning; Fysisk aktivitet; Förskola; Motorik; Gymnastik- Idrottshall; Fotbollsplan; Skog;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att undersöka hur förskollärarna uppfattar fysisk aktivitet i förskolan samt vilken kompetens de känner att de har när de leder rörelsepass med barn. För att undersöka detta använde vi oss av intervjuer som metod. För att få studien besvarad intervjuades 9 stycken förskollärare utifrån tre förskolor. LÄS MER

  3. 3. "Rörelse är skoj och viktigt!! Rör man på kroppen så lär man lättare med knoppen." : Jämförelse mellan planerade rörelseaktiviteter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Lundqvist; Anna von Schlippenbach; [2015]
    Nyckelord :rörelse; planerade rörelseaktiviteter; förskola; fysiska aktiviteter; barn; förskollärare; naturmiljö; stadsmiljö;

    Sammanfattning : Vi var intresserade av att undersöka hur förskolor i en stadsmiljö och förskolor i en naturnära miljö arbetar med planerade rörelser och vad det är för skillnad respektive förskolor uppvisar i detta avseende. När vi har varit verksamma på förskolor har vi fått uppfattningen att det inte är så mycket planerad rörelse på förskolorna. LÄS MER

  4. 4. Åtta pedagogers uppfattningar av rörelse för barn i åldern 1-6 år.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Erica Olofsson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Jag har genomfört en kvalitativ studie med fenomenografisk metod som handlar om att ta reda på förskolepedagogers uppfattningar av rörelse. Vad för uppfattningar förskolepedagogerna har om av varför man ska ha rörelse samt hur pedagogerna uppfattar att de planerar in rörelse i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Matematik i förskolan : Tärningen som redskap

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Yvette Petersson; Charlotte Almblad Lindefors; [2013]
    Nyckelord :matematik; barn; tärning; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och i så fall hur tärningen används som redskap för barns lärande av matematik. Vi vill även undersöka hur pedagogerna uttrycker att de synliggör matematiken för baren när de använder tärningen samt hur barnen använder sig av tärningen i leken. LÄS MER