Sökning: "röst och kausalitet"

Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden röst och kausalitet.

  1. 21. Vad förstår du av texten du läser? Analys av faktorer som påverkar gymnasieelevers förståelse av lärobokstexter

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Malin Kågerman Hansén; Aina Johansson; [2009]
    Nyckelord :lärobokstexter; läromedel; Barn- och fritidsprogrammet; läsförståelse; läsbarhet; röst; kausalitet; inferens; textrörlighet; informationstäthet; LIX; lässtrategier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Läromedelsforskning i både Sverige och internationellt (Reichenberg 2000) påvisar att lärobokstexter som är försedda med vissa språkliga variabler, som röst och kausalitet, är lättare för eleverna att förstå. I denna studie har vi velat undersöka hur elever på ett yrkesförberedande gymnasieprogram, Barn- och fritidsprogrammet, tar sig an och tolkar textutdrag ur två läroböcker. LÄS MER

  2. 22. ”Ge mig guds röst” En studie av röst och kausalitet i tre religionsläroböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Olivia Ledstam; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks tre läroböcker i ämnet religion: en för år 4–6, en för år 6–9 och en för gymnasiet. Syftet med uppsatsen är att undersöka förekomsten av variablerna röst och kausalitet samt att jämföra böckerna med varandra. Även läsbarheten har jämförts efter LIX-värdesmodellen. LÄS MER

  3. 23. Läsbarhet hos läroböcker i NO : En studie av röst och kausalitet i lärobokstexter för skolår 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Erica Olsson; [2008]
    Nyckelord :läroböcker; grundskola; läsbarhet; NO;

    Sammanfattning : Tidigare studier inom läromedelsforskning både i Sverige och internationellt, har vi-sat att en ökad grad av de språkliga variablerna röst och kausalitet har en positiv inver-kan på elevers läsförståelse (se t ex Beck, McKeown & Worthy, 1995; Reichenberg, 2000). Röst innebär de språkliga drag som närmar texten till läsaren och kausalitet be-tecknar orsakssamband i texten. LÄS MER

  4. 24. Texters läsbarhet ur ett andraspråksperspektiv. En jämförande studie mellan två versioner av ett informationsmaterial som riktas till invandrare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Therése Wilhelmsson; [2007]
    Nyckelord :läsbarhet; andraspråksläsare; röst och kausalitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker läsbarheten i två texter i informations-materialet Sverige – en pocketguide, vilket riktas till invandrare, och finns i såväl en originalversion som i en bearbetad, ”lättläst” version. I uppsatsen jämförs dessa två versioner i syfte att få svar på om den lättlästa versionen är mest läsbar, och om de textbearbetningar som gjorts överensstämmer med den forskning som gjorts inom området. LÄS MER