Sökning: "röst och kausalitet"
Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden röst och kausalitet.
6. Vad betyder ordet 'alltså'? : "Jag vet vad astronaut betyder, men vad betyder ordet 'alltså'?"En studie om läsbarhet i förhållande till begreppet lättläst.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I studien undersöktes hur texterna i tre läromedel för målgruppen nyanlända och andraspråkselever förhöll sig till begreppet lättläst. Detta genom att analysera texternas olika nivåer av läsbarhetsindex, kausalitet, röst och ämnesrelaterade ord för att i resultatet och jämförelsen dem emellan besvara detta på basis av forskning om språk och kunskapsutvecklande arbetssätt. LÄS MER
7. Är röst och kausalitet de hemliga ingredienserna? : Röst och kausalitet i läroböcker i hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för forskning och utbildning i modern svenska (FUMS)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka den språkliga utformningen av två läroböcker med avseende på aspekter som kan antas ha betydelse för andraspråkselevers läsförståelse. Även en jämförelse görs mellan läroböckerna. I analysen undersöks i vilken utsträckning kausalitet framkommer och hur röst kan se ut i läroböckerna. LÄS MER
8. Är lättläst lättläst? : En jämförande studie av Kejsarn av Portugallien och dess lättlästa version
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Personer med annat modersmål än svenska är en av flera målgrupper för lättläst litteratur, och lättlästa texter rekommenderas att användas inom undervisningen för svenska som andraspråk. Det har dock förts kritik mot lättlästa texter och deras lämplighet för personer med annat modersmål än svenska. LÄS MER
9. "Ljuset behövs för att du ska kunna se" : Om röst och kausalitet i läroböcker i naturvetenskap för åk 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att granska graden av röst och kausalitet i läroböcker i naturvetenskap. Röst inkluderar olika aspekter som engagerar läsaren medan kausalitet innebär att läsaren kan se samband mellan orsaker och händelser samt händelser och konsekvenser. LÄS MER
10. Är lättlästa läroböcker verkligen lättare att läsa? En textanalys av lättlästa läromedel i NO-ämnet för åk 7-9.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Samhället förändras, och det gör även våra läsvanor. Ett snabbare informationssamhälle ställer stora krav på sina medborgare som blir vana vid korta, snabba texter. Skolan arbetar med att anpassa undervisningen så att alla elever ska nå målen. LÄS MER