Sökning: "röst"

Visar resultat 1 - 5 av 767 uppsatser innehållade ordet röst.

  1. 1. Motivation och motion - En kvalitativ intervjustudie med 12 elever i grund- och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anneli Arvidsson; Hanna Gustafsson; Roger Johansson; [2020-06-23]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; motivation; elevperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syfte:Studien beskriver hur elever i grund- och gymnasiesärskolan ser på fysisk aktivitet ur ett motivationsperspektiv. Personer som har intellektuell funktionsnedsättning är en grupp i samhället som har sämre hälsa och är mindre fysiskt aktiva än andra. LÄS MER

  2. 2. ”Jag tänker att vi alltid utgår ifrån barnet” -Tre professioners syn på samverkan kring barn och unga

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anna Strid; Daniel Jonsson; [2020-06-17]
    Nyckelord :samverkan; collaboration; social service; children s voice;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka möjligheter och utmaningar som professionella såg när det kom till att få en fungerande samverkan kring barn och unga som har stödjande insatser inom socialtjänst, BUP och skola. Dessutom avsåg vi att undersöka om och i så fall hur professionella menade att barnets röst kommer fram som en del i samverkansarbetet. LÄS MER

  3. 3. TINGENS RÖST OCH HANDENS ARBETE

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ylva Forsberg; [2020-06-17]
    Nyckelord :Montessori; praktiska vardagssysslor; praktiska vardagsövningar; Practical Life; Vygotskij; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna studie är att undersöka Montessoripedagogikens bakgrund och Montessoris ursprungliga syfte med praktiska vardagssysslor. Vidare studerades de praktiska vardagsysslornas utveckling, samt hur arbetet med dem gestaltar sig i nutidens montessoriförskolor och vilken betydelse de anses ha för barnen. LÄS MER

  4. 4. Klassrumsinteraktion och skrivdiskurser i samhällskunskap i Gymnasieskolans Språkintroduktionsprogram – en språkdidaktisk studie

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Björn Hagström; [2020-06-11]
    Nyckelord :nyanlända elever; klassrumsinteraktion; andraspråk; Språkintroduktion; Bernstein; SFL; skrivdiskurser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka och analysera interaktionsmönsterutifrån två lärares undervisning i samhällskunskap på Språkintroduktionsprogrammet.Vidare undersöker jag skrivhändelser och skrivpraktiker och dess syften iundervisningen. LÄS MER

  5. 5. RISTNINGAR OCH ROP En studie av ikon och konst i själ och materia genom två kristna tänkare: Wassily Kandinsky och Pavel Florenskij

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Stina Östberg; [2020-06-11]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis is an analysis of Wassily Kandinsky´s concept of art and Pavel Florensky´s icon(painting)theology. The thesis examines how they formulate the artist/icon-painter´s vocation as well as art´s and icon´s cominginto-being and vocation. LÄS MER