Sökning: "racism"

Visar resultat 16 - 20 av 680 uppsatser innehållade ordet racism.

  1. 16. A qualitative study on Invisible Racism, Racial Bias and Inequality among Afro-Swedish Healthcare Workers in Sweden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Jennifer Nnopuechi; [2023-02-09]
    Nyckelord :Labor market; Afro-Swedes; Invisible Racism; Bias; Heath Care; Sweden; Identity;

    Sammanfattning : For many years, migration and racialization has formed a central theme widely discussed in our world today. The central notion of difference; vis-à-vis what is not seen, that is, absence of a certain element portray a huge standing in issues of race in recent times. LÄS MER

  2. 17. Erfarenheter av jämlik omvårdnad hos patienter med melaninrik hud : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Josephine Callton; Einaas Idrees; [2023]
    Nyckelord :Melaninrik hud; patient; erfarenhet; omvårdnad; jämlikhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag är runt 2 miljoner av Sveriges befolkning födda utomlands, vilket har ökat antalet personer med melaninrik hud i landet. Vardagsrasism mot personer med melaninrik hud är vanligt i samhället. Dessutom kan omvårdnaden av melaninrika patienter påverkas av skillnader i symptom och mätvärden. LÄS MER

  3. 18. Smygrasism i Sverige : En diskursiv analys om konstruktionen av smygrasism i svenska medier

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Josefin Käll; Lulzim Hajra; [2023]
    Nyckelord :diskursanalys; gestaltningsteori; språk och rasism; diskrimination; islamofobi;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the quiet racism of Swedish news channels and analyzes the language used. The aim is to explore how quiet racism is constructed and portrayed, using two Swedish news channels, Skånska Dagbladet and Expressen, using a total of 12 articles combined. LÄS MER

  4. 19. Elever- och lärarattityder angående samhällskunskapsämnets legitimitet : En didaktisk studie med grund i innehållsanalys angående gymnasieelevers samt gymnasielärares attityder om legitimerande aspekter i förhållande till samhällskunskapsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Randberg; Filip Lindahl; [2023]
    Nyckelord :Didactics; didactic; social sciene; civic studies; education; students; teachers; Swedish education; Biesta; Gert Biesta; qualification; socialization; subjectification; Samhällskunskap; didaktik; Gert Biesta; Biesta; kvalifikation; socialisering; subjektifikation; attityd; elev; elever; lärare; legitimitet; legitimitetsanspråk; samhällskunskapsundervisning; elevattityd; lärarattityd;

    Sammanfattning : Tim Randberg and Filip Lindahl carried out this study under the institution for pedagogy, didactics and educational studies at Uppsala University. In relation to the lack of research regarding students’ perspectives regarding the legitimizing aspects of the school subject of social science(samhällskunskap), and in contrast to the existence of such research regarding teachers’ perspectives, this study is an attempt at contributing to the lack of previous research and note the importance of working towards a reality in which students’ and teachers’ attitudes, regarding the importance and the purpose of social studies, aligns. LÄS MER

  5. 20. Frankenstein; or, A Multimodal Strategy to Teach Othering in the Context of Swedish Upper Secondary Education : An Analysis of Othering in the Story About Frankenstein and His Creature, from a Multimodal Perspective

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Per Nyberg; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; Didactics; Exclusion; Exoticism; Frankenstein; Gothic; Graphic novel; Literature; Multimodal; Multimodality; Othering; Racism; Shelley; Students;

    Sammanfattning : The curriculum for Sweden’s upper secondary schools emphasises that specifically exclusion should be prevented, and that equality between all humans should permeate the education. This essay maintains that the post-colonial concept of othering, with help from Mary Shelley’s story about Frankenstein and his monster, could be used to educate upper secondary school students about these important matters. LÄS MER