Sökning: "railway power supply system"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden railway power supply system.

  1. 1. Energy Usage in Railway Wayside Object Heating : Modeling of melting of Ice, Estimation of heating power requirement in Switch and Renewable energy feasibility for a Railway system

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sidharth Kapoor; [2022]
    Nyckelord :Melting of Ice; Numerical modeling; Transient conjugate heat transfer; Transient analysis; CFD; Switch heating; Heat pumps in Railways; Issmältning; Numerisk modellering; Transient värmeöverföring; Transientanalys; CFD; Värmepumpar i järnvägar;

    Sammanfattning : Trafikverket operates about 12000 Switches and crossings (SnCs) of which 6800 are equipped with an electrical heating system of 10−30kW power to keep SnCs functional throughout the winters by keeping them free of Snow/Ice. The energy consumption is approximately 200−130GWh/year costing approximately 10−15 million Euros annually. LÄS MER

  2. 2. Implementering av PV-system på Trafikverkets teknikhus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jimmy Eriksson; Niklas Klasson; [2021]
    Nyckelord :Teknikhus järnväg; Solcell; Avbrottsfri kraft; Signalsystem; Rectiverter; PV-system;

    Sammanfattning : Solcellstekniken har funnits sedan lång tid tillbaka och har med en kontinuerlig utveckling vuxit fram till att bli ett rimligt alternativ för kraftförsörjning. Fördelen med solpaneler är dess installationsmöjligheter vilket tillåter installation på outnyttjade ytor så som fasader och tak. LÄS MER

  3. 3. Kunimodellen : En utbildningsmodell för signaltekniker på Roslagsbanan

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Johanna Kuniholm; [2019]
    Nyckelord :Accelerated learning; workplace learning; life-long education; collegial learning; automatic train control.; Accelererat lärande; lärande på arbetsplatsen; livslångt lärande; kollegialt lärande; automatisk tågkontroll;

    Sammanfattning : För att kunna hitta och åtgärda signalfel på Roslagsbanan i Stockholm är det viktigt att de tekniker som arbetar med signalsystemet har rätt kunskaper och känner sig trygga i hur systemet fungerar. En del av säkerhetssystemet på Roslagsbanan kallas ATC (automatic train control) och ger tågföraren information om var tåget framför befinner sig, vilket besked nästa signal ger och hur växlar och vägbommar står. LÄS MER

  4. 4. Kunimodellen : En utbildningsmodell för signaltekniker på Roslagsbanan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Johanna Kuniholm; [2019]
    Nyckelord :Accelerated learning; workplace learning; life-long education; collegial learning; automatic train control; Accelererat lärande; lärande på arbetsplatsen; livslångt lärande; kollegialt lärande; automatisk tågkontroll;

    Sammanfattning : För att kunna hitta och åtgärda signalfel på Roslagsbanan i Stockholm är det viktigt att de tekniker som arbetar med signalsystemet har rätt kunskaper och känner sig trygga i hur systemet fungerar. En del av säkerhetssystemet på Roslagsbanan kallas ATC (automatic train control) och ger tågföraren information om var tåget framför befinner sig, vilket besked nästa signal ger och hur växlar och vägbommar står. LÄS MER

  5. 5. Val av spänning och frekvens i den svenska järnvägens kontaktledningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/LTH Ingenjörshögskolan vid Campus Helsingborg

    Författare :Torkel Höglund; [2018]
    Nyckelord :15 kv 16? hz; 25 kv 50 hz; banelektrifiering; haparandabanan; järnvägsfordon; kontaktledningsmatning; kostnadseffektivisering; kraftförsörjning; lok; motorvagn; omformare; omformarstation; omriktare; ostlänken; svc-filter; traktionsmatning; öresundsbron; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : For historical reasons, Swedish railways use 15 kV/16? Hz overhead contact lines for train traction, while the most common standard worldwide is 25 kV/50-60 Hz. This leads to higher investment costs for railway conversions and expansions, and to greater energy losses in the distribution of electricity to the trains. LÄS MER