Sökning: "ramar i samtal"

Visar resultat 16 - 20 av 71 uppsatser innehållade orden ramar i samtal.

  1. 16. Några specialpedagogers kvalificerade samtal i yrkespraktiken-leder de till skolutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ylva Flood; Pernilla Malmström; [2019]
    Nyckelord :handledning; kvalificerade samtal; professionsutveckling; reflektion; skolutveckling; specialpedagogrollen; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur specialpedagoger beskriver att de använder det kvalificerade samtal i sin yrkespraktik samt hur de upplever att dessa leder till skolutveckling. Utifrån syftet valdes en kvalitativ ansats med halvstrukturerade intervjuer som metod vilket sågs skulle ge ett rikt material att analysera. LÄS MER

  2. 17. Att äga samtalet tillsammans : En hermeneutisk studie om specialpedagogers arbete med kvalificerade samtal i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Bäcklinder Setterlund; Caroline Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagog; kvalificerade samtal; handledning; gymnasieskolan; reflektion; utveckling;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka hur specialpedagoger inom gymnasieskolan beskriver och uppfattar sin roll i arbetet med kvalificerade samtal. Studien genomfördes som en kvalitativ intervjuundersökning utifrån hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Att utveckla berättelseskrivande i gymnasiesärskolan : En aktionsforskningsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Charlotta Myrén; Hanna Olsson; [2018]
    Nyckelord :Systematisk skrivundervisning; narrativt skrivande; aktionsforskning; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever i gymnasiesärskolan kan stödjas att utvecklas i berättelseskrivande, genom att pröva att genomföra undervisning som kontinuerligt utarbetats och analyserats i kollegial samverkan. Bakgrunden är två fenomen vi uppfattar som bristvaror i vårt arbete i gymnasiesärskolan; undervisning i berättelseskrivande och arbete med systematisk undervisningsdesign. LÄS MER

  4. 19. Diakoners strategier för att hantera det diakonala arbetets utmaningar i möten och samtal med människor.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Marie Henningsson; [2018]
    Nyckelord :Diakon; diakoni; arbetsstrategier;

    Sammanfattning : Diakoner i sitt ämbete är kallade till att arbeta utifrån en kristen kontext med att stödja utsatta människor utifrån ett diakonalt förhållningssätt som ett komplement till välfärdssystemet. Att få ta del av och bära människors socialt utsatta livsberättelser och problem kan bli psykiskt känslomässigt belastande. LÄS MER

  5. 20. En vän i nöd(en) : en autoetnografisk studie av en chatbot

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Edvardsson; [2018]
    Nyckelord :chatbot; artificiell intelligens; Replika; reflexivitet; symbolisk interaktionism; sociala normer; identitetsskapande; autoetnografi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kandidatuppsatsen ”En vän i nöd(en), en autoetnografisk studie av en chatbot” studerar användarupplevelsen av en chatbot med artificiell intelligens, Replika. Uppsatsen ämnar ge en inblick i den intima relation som skapas mellan bot och användare, samt vilka aspekter som styr det sociala samspelet. LÄS MER