Sökning: "ramfaktorer i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 125 uppsatser innehållade orden ramfaktorer i skolan.

  1. 16. En ljusare framtid med släckta skärmar : Digitaliseringen och lärares resonemang om digitala verktyg i läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Vilma Gyllstad; Jacob Strauch; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; traditionell läsning; digitala verktyg; digitalisering; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Läsning och läsförståelse är en grundpelare i majoriteten av skolans ämnen. På grund av den ökade digitaliseringen sker en förändring i hur människan läser. Många barn och unga växer upp med digitala verktyg som en självklar del i deras liv. Med digitaliseringen ökar läsning på skärm och digitala verktyg i skolan. LÄS MER

  2. 17. Digitala läromedel i matematikundervisningen : En enkätstudie om att använda digitala läromedel i matematikundervisningen

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Anton Marcusson; Sturesson Fredrik; [2022]
    Nyckelord :Digital curriculum resources; mathematics education; the didactic triangle; grade 1–3; Digitala läromedel; matematikundervisning; didaktiska triangeln; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : School constantly changes and adapts methods to teach and contents according to the society. The change has led to a growing trend for digitalcurriculum resources in the classroom and mathematic as a subject. LÄS MER

  3. 18. Förutsättningar i arbetet med extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Söderström; Emelie Söder; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; kompetens; möjligheter och hinder; ramfaktorer; self-efficacy;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Söder, Emelie och Söderström, Camilla (2022) Förutsättningar i arbetet med extra anpassningar. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 19. Lärares extra anpassningar i Hem- och konsumentkunskap för elever med neuropsykriatisk funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ulla Enqvist; Jennie Frost; [2022]
    Nyckelord :neuropsykriatisk funktionsnedsättning; NPF; Hem- och konsumentkunskap; HKK; Extra anpassningar;

    Sammanfattning : Background By law, extra adaptions must be made for students who are at risk of not achieving the knowledge requirements within the framework of regular teaching. Students with neuropsychiatric disabilities may have learning difficulties as well as social and emotional difficulties, which can make it more difficult in groupwork. LÄS MER

  5. 20. En studie om lärares syn på arbetet med särskilt begåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Gatu; Jennie Borgstedt; [2022]
    Nyckelord :Särskild begåvning; stöttning; upptäcka; individuella anpassningar; utmaningar;

    Sammanfattning : I svensk skoldebatt diskuteras det om bristande stöd och för låg kunskap kring hur skolan kan stötta särskilt begåvade elever att utvecklas på sin nivå. År 2010 trädde lagen om elevers rättighet att utvecklas så långt de kan in, vilket kom att synas i läroplanen år 2011. LÄS MER