Sökning: "ramfaktorer och bildundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden ramfaktorer och bildundervisning.

  1. 1. FRAMGÅNGSFAKTORER I BILDUNDERVISNING : Kvalitativa intervjuer från skolans värld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Erika G Liden; Hanna Tingsgård; [2021]
    Nyckelord :grundskola; gymnasium; motivation; relation;

    Sammanfattning : Denna uppsats synliggör hur elevers lust till bildarbete kan motiveras. Syftet har varit att genom intervjuer med både lärare och elever undersöka vilka framgångsfaktorer som kan kopplas till bildämnet och därmed inspirera oss och andra lärare till bättre undervisning. LÄS MER

  2. 2. VILKA TEKNIKER OCH MOMENT INNEHÅLLER BILDÄMNET? : En kvalitativ studie om hur bildlärare väljer innehåll till sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Josefin Jonsson; Elin Östlund; [2020]
    Nyckelord :bildundervisning; grundskola; ramfaktorer; stoffurval; ämneskonception;

    Sammanfattning : Studien grundar sig i viljan att veta mer om stoffurvalet i skolämnet bild. Syftet är att fördjupa kunskap om hur redan erfarna bildlärare väljer tekniker och moment. LÄS MER

  3. 3. Bilden av bilden : En studie om kunskapssynen och förväntningarna kring det föreslagna gymnasiegemensamma ämnetEstetiska uttryck 50p – Bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Caroline Marjoniemi; [2018]
    Nyckelord :Pedagogik; bildlärare; bildämnet; bild; gymnasiebildlärare; läroplansteori; styrdokument; kunskapskrav i bild; centralt innehåll i bild; syfte i bild; bildundervisning; estetiska uttryck; estetisk verksamhet; SOU Framtidsvägen; Nationell Estetisk Kongress; gymnasiegemensamt estetämne; gymnasiebild.;

    Sammanfattning : 2011 föll det obligatoriska ämnet Estetisk verksamhet bort ur läroplanen. I år, 19:e juni 2018 röstar regeringen om ett förslag som gör att de estetiska ämnena återigen blir obligatoriska. Syftet med studien är att belysa frågor kring vad som händer om förslaget går igenom. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar för bildundervisning : En ramfaktorteoretisk studie om bildundervisningens begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Stornils; [2018]
    Nyckelord :Ramfaktorer; bildundervisning; ämnesdidaktik; förutsättningar; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom en kvalitativ intervjustudie undersöka bildlärares beskrivningar av bildundervisningens förutsättningar för årskurserna 4–6 och vilka faktorer som påverkar den. De frågeställningar som studien ämnar besvara är: Hur beskriver lärarna i bildämnet de möjligheter och hinder som ges för undervisning i bildämnet? Hur beskriver lärarna att ramfaktorerna påverkar elevernas förutsättningar att uppnå kunskapskraven? Och Vad beskriver lärarna att det krävs för att uppnå en likvärdig undervisning? Intentionen är att skapa en bild av hur lärare förhandlar med de förutsättningar som ges för bildämnet i och hur detta påverkar möjligheten att se bildundervisningen som likvärdig på skolorna. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i bildlärarutbildningen : En intervjustudie om studenters erfarenheter och upplevelser av digitala verktyg inom bildlärarundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Moa Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :Bildundervisning; bildlärarutbildning; lärarprofession; digitala verktyg; ämneskonception; digitalisering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur bildlärarstudenter och nyutexaminerade bildlärare upplever att digitala verktyg implementerats i deras bildlärarutbildning. Studien har haft en kvalitativ ansats och genomförts genom intervjuer. LÄS MER