Sökning: "ramfaktorsteori"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet ramfaktorsteori.
1. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : Påverkande ramfaktorer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares syn på undervisning i naturvetenskap samt ämnets utrymme i förskolans undervisning. Syftet bryts ner i följande forskningsfrågor: Hur beskriver förskollärare den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan? Vilket utrymme ger förskollärare naturvetenskapen i förskolan? Hur kan detta utrymme förklaras? Frågorna undersöktes genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
2. Förskola i kris : Pedagogers krishantering i förskolan under covid-19 pandemin
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet är att undersöka pedagogers uppfattning av krishanteringen i förskolan under covid-19 pandemin genom en analys av den psykosociala arbetsmiljön. Mätmetoden skapades av QPSNordic och diskuteras utifrån ett ramfaktorsteoretiskt perspektiv. LÄS MER
3. Skippa språket, börja simma! : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas erfarenheter i simundervisning med nyanlända elever
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Sweden have strong cultural connections to water as well as movement inorby.These cultural connections also display in the mandatory school curriculum in physical education and health with a demand to swim 200 meters, of which 50 must be backstroke. LÄS MER
4. Programmering på lågstadiet – En kvalitativ studie om lärares upplevelser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Programmering har införts i läroplanen och från och med sommaren 2018 ska lågstadielärare undervisa i programmering. När den här studien tar vid, våren 2019 har lågstadielärare undervisat i programmering i snart ett läsår. LÄS MER
5. Fritidshemmets arbete med elevers läsintresse : En studie om en del av fritidshemmets kompletterande uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidshemmets möjligheter att komplettera skolan i skapandet av och genom att bidra till ett läsintresse hos eleverna. Studiens metod byggde på individuella och semistrukturerade intervjuer med fem fritidshemslärare på fem olika fritidshemsavdelningar, varav två avdelningar på en skola och tre på en annan skola. LÄS MER