Sökning: "ramfaktorteorin"

Visar resultat 1 - 5 av 153 uppsatser innehållade ordet ramfaktorteorin.

  1. 1. Kritiskt tänkande i gymnasieskolans samhällskunskap: Definition och metod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Linda Eklund; Hannes Hemme; [2019]
    Nyckelord :analysförmåga; diskussionsformer; gymnasieskolan; kritiskt förhållningssätt; kritiskt tänkande; källkritik; problembaserat lärande; ramfaktorteorin; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är tudelat. För det första såg vi ett behov av att ta reda på hur begreppet kritiskt tänkande definieras av verksamma gymnasielärare i samhälls-kunskap, i forskningen med fokus på undervisning i samhällskunskap, samt av Skolverket. LÄS MER

  2. 2. Stöd för en likvärdig bedömning - en tolkningsfråga? : En studie av några lärares erfarenheter av bedömningsstödet i svenska i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Kartby; Anna Lönnqvist; [2019]
    Nyckelord :Bedömningstöd; Intervju; Svenska; Läs- och skrivutveckling; Kartläggning;

    Sammanfattning : Bedömningsstödet i svenska har tagits fram för att stödja lärare i Sverige att göra en likvärdig bedömning av elevers läs- och skrivutveckling i de tidiga skolåren. Syftet med studien är att belysa lärares uppfattningar kring bedömningsstödet i svenska som ett kartläggningsmaterial och hur olika faktorer påverkar lärares möjligheter och begränsningar i genomförandet av bedömningsstödet. LÄS MER

  3. 3. Var går gränsen? : En kvalitativa studie om förskollärares tankar om utamningar och möjligheter i arbetet med barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Shugufa Aslamzada; Anna Jangedahl; [2019]
    Nyckelord :Språkutveckling; utmaningar; möjligheter; handlingsutrymmen; ramar;

    Sammanfattning : Syfte med studien var att undersöka förskollärares erfarenheter kring möjligheter och utmaningar i arbetet med barns språkutveckling på både mångkulturella och icke mångkulturella förskolor. För att få in material till studien utfördes åtta kvalitativa intervjuer med verksamma förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Undervisning av källkritik på internet : Lärares syn och möjliga påverkansfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Lundström; [2019]
    Nyckelord :källkritik undervisning lärare internet mellanstadiet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att utöka kunskapen om hur svensklärare i årskurs 4–6 ser på begreppet källkritik när det kommer till information på internet, samt hur de väljer att gestalta källkritiken didaktiskt. Detta i hopp om att finna möjliga förklaringar till varför det förekommer brister i undervisningen av källkritik. LÄS MER

  5. 5. Undervisning av nyanlända – då och nu

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Axel Morén; [2019]
    Nyckelord :Ramfaktorteori; nyanländ elev; ramfaktorer; förberedelseklass; direktintegrering;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur faktorer i form av ramar ur ramfaktorteorin, påverkar den undervisning en grupp aktiva och pensionerade lärare tillhandahåller främst nyanlända elever. Studien har utförts utifrån frågeställningarna; Hur uppger aktiva respektive pensionerade lärare att olika ramfaktorer påverkar deras undervisning av nyanlända elever? Hur har lärarnas arbetssätt förändrats över tid relaterat till de olika delarna i ramfaktorteorin?   Respondenterna bestod av 6 lärare, varav 3 aktiva och 3 pensionerade. LÄS MER