Sökning: "ramverket ITIL"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden ramverket ITIL.

  1. 1. Användning av prestationsmätning inom IT Service Management hos fem små och medelstora företag : En kvalitativ studie om upplevda fördelar, utmaningar och risker

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Felicia Strandberg; [2024]
    Nyckelord :ITSM; IT Service Management; ITIL; SME; it-tjänstehantering; små och medelstora företag; prestationsmätning;

    Sammanfattning : Att leverera IT-relaterade tjänster är utmanande för många företag och verksamheter. För att underlätta för leverantörer av IT-tjänster har processtöd tagits fram som går under namnet IT Service Management där det ledande ramverket ITIL tillhandahåller riktlinjer för bland annat processer i form av incident- och problemhantering. LÄS MER

  2. 2. Anpassning av ITIL’s incidenthanteringsprocess för mindre mjukvaruföretag : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Linnea Klingebratt; Cornelia Englund; [2023]
    Nyckelord :ITIL; Incident and problem management; Service Desk; Challenges; Success factors; ITIL; Incident- och problemhantering; Service Desk; Utmaningar; Framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Informationsteknologi (IT) är avgörande för organisationer och i samband med att IT har utvecklats har också komplexiteten ökat. Det har resulterat i att organisationer behövt gå från att vara teknikinriktade till att behöva fokusera på leverans av tjänster. LÄS MER

  3. 3. Samverkan mellan agilt tvärfunktionellt teamarbete och höga säkerhets- och kvalitetskrav hanterat av en sekventiellt arbetande grupp : En fallstudie hos polisens IT-avdelning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

    Författare :Hanna Skarp; [2022]
    Nyckelord :process management; process mapping; internal customers; customer satisfaction; ITIL; agile methods; business development; streamlining; total quality management; lean; processledning; processkartläggning; interna kunder; kundnöjdhet; ITIL; agila metoder; offentlig sektor; verksamhetsutveckling; effektivisering; flöde; leveransservice; hörnstensmodellen; lean;

    Sammanfattning : Den snabba teknikutvecklingen i samhället beskrivs ofta som den största förklaringen till agila principers snabba framväxt bland IT-organisationer under de senare åren. Agila arbetsmetoder går ofta ut på att arbetet planeras i kortare iterationer där leverantören kontinuerligt stämmer av kundkraven mellan sprintarna. LÄS MER

  4. 4. Ramverket ITIL : En studie av viktiga aspekter vid implementationen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Samuel Lindblom; Selma Mukaca; [2018]
    Nyckelord :ITIL; critical success factors; senior management involvement; organizational commitment; group efficiency;

    Sammanfattning : Technical developments are increasing at an accelerated rate, which means that IT service providers must focus on customer relationships and the quality of services they provide in the same way they handle their strategic features and processes. The management of IT services is often related to IT Service Management (ITSM) that helps IT organizations become more adaptable, flexible, cost-effective and service-oriented. LÄS MER

  5. 5. ITIL i praktiken - En studie av problem, dess orsaker och hur de kan hanteras

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Patrik Lövgren; Markus Källstrand; [2016]
    Nyckelord :Operational processes; strategic processes; ITIL; ITSM; IT-service; service provider; Operationella processer; Strategiska processer; ITIL; ITSM; IT-tjänst; tjänsteleverantör;

    Sammanfattning : Omvärlden förändras i en allt snabbare takt, vilket också försvårar driften av organisationer. Detta leder till ökad komplexitet av verksamheters applikationer och ökar kraven på IT-tjänsterna. LÄS MER