Sökning: "rangordna elever"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden rangordna elever.

  1. 1. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  2. 2. Bråk i matematikundervisningen – vad behöver eleverna för stöd?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jasmin Sturesson; [2018]
    Nyckelord :Bråk; förståelse; matematik; stöd; svårigheter;

    Sammanfattning : Bråk i matematikundervisningen är ett moment i matematik som flera elever anser är svårt. I denna litteraturstudie kommer jag att undersöka vad elever anser är svårt med bråk i matematikundervisningen, samt kolla på vad för stöd några författare anser elever behöver för ett bra lärande. LÄS MER

  3. 3. Likvärdig bedömning av nationella prov i svenska för årskurs 6

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Kristina Wikberg; [2017]
    Nyckelord :assessment; inter-rater reliability; national test; bedömning; interbedömarreliabilitet; nationella prov;

    Sammanfattning : Alla elever i svensk grundskola har rätt till utbildning på lika villkor och det innebär att deras prestationer bör bli bedömda på ett likvärdigt sätt oavsett sociala, ekonomiska eller geografiska förhållanden. Ett försök att uppnå likvärdiga, rättvisa och jämförbara betyg är att använda nationella prov och det överordnade syftet i föreliggande uppsats är bidra med kunskap om det nationella provet i svenska för årskurs 6 ur ett reliabilitetsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Geografi i skolan : En undersökning av elevers attityder till geografi som skolämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Niclas Sjöling; [2016]
    Nyckelord :Elevattityder; Geografi; Lgr 11; Kursplan; Intervju;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka elevers syn på, och attityd till, geografi som skolämne. För att få ett material att jobba med intervjuades 32 stycken elever ifrån två årskurs 8:or i en relativt liten skola i en liten ort i Uppsala län. LÄS MER

  5. 5. Lyckad musikteoriundervisning : Elevperspektiv på lyckad undervisning i musikteori

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Christoffer Gustafsson; [2015]
    Nyckelord :Pupils perspectives; sucessful teaching; factors related to sucessful teaching; music theory; Elevperspektiv; lyckad undervisning; faktorer relaterade till lyckad undervisning; gymnasieelever; musikteori;

    Sammanfattning : Lyckad musikteoriundervisning – Elevperspektiv på lyckad undervisning i musikteori. Denna uppsats syftar till att undersöka elevers syn på undervisning i ämnet musikteori. Undersökningen visar vilka faktorer som elever tycker är viktigast för en lyckad undervisning. LÄS MER