Sökning: "rapid automatized naming"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden rapid automatized naming.

  1. 1. Exploring predictive capacity of preterm neonatal characteristics on long-term development of language

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för psykologi; Uppsala universitet/Forskargrupper (Inst. för kvinnors och barns hälsa)

    Författare :Eric Andersson; [2021]
    Nyckelord :Prematurity; Antenatal steroids; Language development; Long-term; Mother’s education;

    Sammanfattning : To explore the predictive capacity of ante, neo and postnatal characteristics on long-term language development in the prematurely born a prospective cohort design was used. Utilizing a cohort of prematurely born children to be assessed on their 12th birth year and collecting data on the complications associated with their prematurity as well as their mother’s characteristics. LÄS MER

  2. 2. Ordflöde och läsförmåga hos studenter med och utan dyslexi : En undersökning av FAS, djurflöde och verbflöde

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Zeinab Shareef; [2017]
    Nyckelord :verbal fluency; semantic fluency; action fluency; letter fluency; developmental dyslexia; phonological awareness; RAN; rapid automatized naming; ordflöde; semantiskt ordflöde; FAS; djurflöde; verbflöde; fonologiskt ordflöde; fonologisk medvetenhet; fonologisk förmåga; dyslexi; snabb automatiserad benämning;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte. Ordflödestest undersöker en persons förmåga att generera så många ord som möjligt under en minut. Orden kan börja på en viss bokstav eller tillhöra en särskild kategori. FAS är ett vanligt ordflödestest där orden som ska genereras börjar på bokstäverna F, A och S. LÄS MER

  3. 3. Språkliga förmågor i relation till läsförmåga hos ungdomar och unga vuxna med lindrig intellektuell funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi

    Författare :Kajsa Karlsson; Ida Thormeyer; [2017]
    Nyckelord :decoding; reading comprehension; linguistic ability; mild intellectual disability; avkodning; läsförståelse; språkliga förmågor; lindrig intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att individer med lindrig intellektuell funktionsnedsättning uppvisar en generellt lägre läsförmåga än individer med typisk utveckling. Vad detta bottnar i är oklart men mycket forskning tyder på att språkliga förmågor har en inverkan på läsförmågan. LÄS MER

  4. 4. Kognitiva förmågor som förklarar utveckling av läsförståelse från första till andra klass

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Moa Claar; Lina Larsson; [2015]
    Nyckelord :reading comprehension; phonological awareness; word decoding; RAN; children from first to second grade; läsförståelse; fonologisk medvetenhet; ordavkodning; RAN; barn från första till andra klass;

    Sammanfattning : Bokstavskunskap, ordavkodningsförmåga och fonologisk medvetenhet inklusive RAN (rapid automatized naming, benämningshastighet) har i tidigare studier visats vara prediktorer för den tidiga läsförmågan. Syftet med föreliggande studie var att kartlägga vilka kognitiva förmågor som kunde predicera utveckling av läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Predicerande faktorer för den tidiga läsningen Fonologisk förmåga – RAN - Vokabulär

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malena Åvall; [2014-12-12]
    Nyckelord :Ordavkodning; Läsförståelse; Vokabulär; RAN; Fonologisk förmåga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det är möjligt att redan vid tidig ålder predicera senare läsning. I studien undersöks om barns fonologiska förmågor, RAN och vokabulär vid 4 års ålder kan predicera senare ordavkodning/stavning respektive läsförståelse vid slutet av årskurs 1. LÄS MER