Sökning: "rapport genus i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden rapport genus i förskolan.

  1. 1. Barns lärande genom leken : spelar genus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Petersson; Rebecca Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; barn; genus;

    Sammanfattning : Studien har sin grund i att barn inte ges samma förutsättningar att utveckla ett lärande beroende på deras könstillhörighet. Det här framkom i en rapport från år 2023 utgiven av Jämställdhetsmyndigheten, vilken visar att barn från förskolan upp till gymnasiet har olika förutsättningar till ett lärande beroende på kön. LÄS MER

  2. 2. ”Genusarbete i förskolan” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med genusfrågor i förskolans undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Waldhagen; Matilda Waldestål; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : I en rapport gjord av Skolinspektionen (2017, s. 9) konstateras det att förskolan inte lever upptill de styrdokument och riktlinjer som finns för att motverka stereotypa normer och könsmönster i förskolan. Läroplan för förskolan (lpfö 18, s. LÄS MER

  3. 3. ”Det är våra olikheter som gör oss unika” : En studie om hur flickor/kvinnor och pojkar/män framställs i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijana Matos; [2021]
    Nyckelord :bilderböcker; genus; könsstereotyper; kvalitativ textanalys; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är att undersöka hur pojkar/män och flickor/kvinnor framställs i bilderböcker under 1900-talet och 2000-talet, samt hur de utvalda bilderböckerna inom förskolan kan användas som ett pedagogiskt verktyg. Agneta Edwards (2008) och Lena Kåreland (2001) hävdar att bilderböcker återspeglar samhällets syn på vad som betraktas som pojkigt och flickigt. LÄS MER

  4. 4. Känslosamma Pojkar och Kaxiga Flickor : En multimodal textanalys om hur manligt respektive kvinnligt gestaltas i barnlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Lindberg; Wilma Olofsson; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Förskola; Genus; Hirdmans genusteori; Multimodal textanalys.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på, och bidra med kunskap om hur manligt och kvinnligt gestaltas i den mest lånade barnlitteraturen som förskolorna i två olika kommuner lånar från de kommunala biblioteken, då läsning av böcker är en aktivitet som bland annat gynnar barn i deras framtida uppfattning om kön (Strasser & Seplocha, 2012; Filipović, 2018). Motivet till studiens valda problemområde grundar sig i Skolinspektionens rapport (2016) om förskolans jämställdhetsarbete, som visade att det systematiska arbetet med jämställdhet i förskolan inte var tillräckligt, vilket resulterade i att vi ansåg det vara angeläget att studera hur genus gestaltas i förskolans barnböcker. LÄS MER

  5. 5. Genuspedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om några förskollärares syn på genus och förskolans jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Karoline Ivars; Emma Svalland; [2020]
    Nyckelord :Genus; förskola; förhållningssätt; jämställdhet; feministisk poststrukturalism;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa forskningsstudien var att problematisera hur några förskollärare talar om sitt arbete med genuspedagogik. Som stöd för att uppnå syftet formulerade vi forskningsfrågor där genusbegreppet blev centralt för att synliggöra förskollärarnas förståelse inom området. LÄS MER