Sökning: "ras hudfärg"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden ras hudfärg.
1. Critical Race Theory och Queer Legal Studies i en svensk kontext : Regeringsformen 2 kap. 12 § – Ras och Sexuell läggning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : This essay examines the theories of Critical Race Theory (CRT) and Queer Legal Studies (QLS). CRT scholars argue that racism is not simply the product of individual prejudice but is also embedded in the legal system and other institutions. LÄS MER
2. Är hudfärg en faktor för diskriminering i förskolan? : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om ras- och etnisk diskriminering av barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Sweden identifies itself as one of the world's most equal and equal countries, and within preschool, educators must actively work with the values so that children will gain an understanding of the equal value of people. Research shows that Sweden's self-image has led to the color-blind anti-racism and that the claim of race or skin color has become taboo. LÄS MER
3. Afrofobi i den perinatala vården? : Svarta kvinnors erfarenheter och upplevelser av den perinatala vården i Sverige
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna studie beskriver svarta kvinnors erfarenheter och upplevelser av den perinatala vården i Sverige. Ras är ett för många obekvämt begrepp i Sverige, ändå tycks ras i social mening påverka ens möjligheter i samhället. Det saknas statistik utifrån ras och hudfärg i Sverige. LÄS MER
4. Ett arbete om barnlitteratur och genus i dagens samhälle : En barnbok om inkludering
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Sammanfattning Enligt barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) som varit lag sedan januari 2020, ska alla barn behandlas lika i förskolan oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom eller funktionsnedsättning. Alla som arbetar på förskolor bör ha kunskap om och visa respekt för att alla människor skall behandlas lika oavsett kön, etnicitet, eller klass. LÄS MER
5. ”Jag passar in överallt och ingenstans” : En narrativ studie om svenska svarta kvinnors identitetsskapande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Syftet med denna narrativa studie är att beskriva och förstå upplevelsen av hur unga svarta kvinnors identiteter kan utformas i mötet med andra människor i Sverige. Därför används begreppet intersektionalitet för att belysa skillnader mellan sociala kategoriseringar så som “ras”, klass, religion och etnicitet i identitetsskapande. LÄS MER