Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Rotfyllningskvalitet vid endodontiska behandlingar på studentklinik med utgångspunkt från kliniska och röntgenologiska parametrar.

    Master-uppsats, Malmö universitet/Odontologiska fakulteten (OD)

    Författare :Rashed Ahmad; Rahmani Nazir; [2023]
    Nyckelord :Rotfyllningskvalitet; endodontiska behandlingar; studentklinik; elektronisk apexlokalisator; indikatorbilden; rotfyllningsbilden; Malmö Tandvårdshögskola; tänders; läkningsbilder; EAL; arbetslängd; rotfyllningar; rotkanalinstrumentering; överinstrumentering; underinstrumenteras; rotkanalsystem; röntgenologisk apex; anatomisk apex; apikalt foramen; minor apikal foramen; major apikal foramen; cement-denin gräns; CDJ; apikal konstriktion; Root ZX; Morita; guttaperka; CBCT; periapikala röntgenbild; rötter; incisiver; caniner; premolare; molarer; överkäkenm underkäken; antal besök; kofferdam; kavumpreparation; Covid-19 pandemin; instrumenteringsdjup;

    Sammanfattning : Syfte: Att granska hur väl indikatorbilden och rotfyllningsbilden överensstämmer utifrån mätningar med elektronisk apexlokalisator. Dessutom granskas om rotfyllningskvalitet är beroende av tandtyp och antal besök samt om det förekommer någon skillnad på behandlingsproceduren före eller under COVID-19 pandemin. LÄS MER

  2. 2. Införandet av digitalisering i Förskolan : - Förskollärares uppfattning om nuvarande Normer och Praxis

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Zainab Sirka; Rana Rashed Talib; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; Förskola; Pedagogiskt verktyg; Tradition; Normer; Praxis;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att analysera förskollärares uppfattning i samband med införandet av digitala teknologier inom förskoleverksamheten samt undersöka hur dessa attityder och beteenden påverkas av etablerade normer och riktlinjer inom förskolan. Studien besvarar frågeställningarna om hur förskollärare anpassar sig till den ökande digitaliseringen, hur de förhåller sig till införandet av digitala verktyg, samt vilka konflikter och dilemman som uppstår mellan traditionella pedagogiska normer och de möjligheter som digitala verktyg erbjuder inom förskolan. LÄS MER

  3. 3. En litteraturstudie om sagans bidragande till elevers språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jesper Larsson; Eiman Rashed Talib; Lova Rosberg; [2023]
    Nyckelord :Sagor; språkutveckling; läsning; metoder och motivation;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur sagan bidrar till att främja språkutvecklingen. Samt vilka metoder som finns för att arbeta med sagor i klassrummet. Denna litteraturstudie bygger på sex artiklar och en avhandling som ligger till grund för studiens resultat. LÄS MER

  4. 4. "Försämrad läsförståelse leder till en mindre chans att lyckas" : En undersökning om undervisningsmetoder i läsförståelse, samt varför och hur verksamma lärare väljer dessa metoder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jesper Larsson; Lova Rosberg; Eiman Rashed; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; interaktion; lärarperspektiv; läsförståelse; scaffolding och undervisningsfakorer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Det kompensatoriska uppdraget i socioekonomiska utsatta områden

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :shawen rashed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative interview study is to examine how school leaders in socio-economically vulnerable areas interpret the compensatory assignment. The study is based on a deductive thematic analysis with policy enactment theory as a starting point. Policy Enactment is based on studying the actions in a policy process. LÄS MER