Sökning: "rationalistisk organisationsteori"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden rationalistisk organisationsteori.

  1. 1. "Det kan ju inte bli sämre av att ha med SYV i EHT någon gång ibland" : En studie om tillgänglighet till elevhälsa och studie- och yrkesvägledares deltagande i elevhälsoteam

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Lilja; [2019]
    Nyckelord :tillgänglighet; organisering; elevhälsa; elevhälsoteam; studie- och yrkesvägledare; styrdokument; huvudman; rektor.;

    Sammanfattning : Elevhälsoteam ges skilda förutsättningar och organiseras olika skolor emellan, trots skollagens bestämmelse att utbildningen inom skolväsendet ska vara likvärdig inom varje skolform oavsett var i landet den anordnas. Med hjälp av dokumentstudier och fokusgrupper som metod syftar denna studie till att undersöka vad skollag, andra nationella föreskrifter och Skolverkets allmänna råd fastslår kring organisationen av tillgänglighet till elevhälsan samt studie- och yrkesvägledares delaktighet i elevhälsoteam (teori). LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogisk skolutveckling. En studie om roller och samarbete mellan specialpedagoger och skolledare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Vernesa Slatina; [2010-07-05]
    Nyckelord :skolutveckling; specialpedagog; rektor; organisationsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om och i så fall hur grundskolor, arbetar med specialpedagogiska skolutvecklingsfrågor samt vilken roll skolledare respektive specialpedagoger har i denna process. Syftet har utmynnat i följande forskningsfrågor: Finns det någon specialpedagogisk skolutveckling på de undersökta skolorna och om, hur beskrivs den av rektorer och specialpedagoger i så fall? Hur ser specialpedagogens roll ut i den eventuella skolutvecklingen? Hur ser rektorns roll ut i skolutvecklingen? Finns det något samarbete mellan specialpedagog och rektor i skolutvecklingsprocesser och hur ser det ut i så fall? Teori: Uppsatsen tar utgång i rationalistisk organisationsteori som till skillnad från naturvetenskapliga teorier inte söker sig efter absoluta sanningar utan talar snarare om sannolikheter och regelbundenhet (Jacobsen & Thorsvik). LÄS MER