Sökning: "rationella köp"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden rationella köp.

  1. 1. Den stora affären : En experimentell studie om Generation Y's rationalitet vid bostadsrättsköp i Umeåområdet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Linda Segerdahl; Julia Vallin; [2017]
    Nyckelord :rationalitet; emotionell rationalitet; generation y; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Bostadsmarknaden är ständigt ett hett ämne som diskuteras frekvent i olika medier, fi­ka­rum och hemma runt köksborden. Bristen på bostäder, de låga räntenivåerna samt den höga viljan till att äga sitt boende är några tänkbara faktorer till att priserna på bostäder de senaste åren ökat kraftigt. LÄS MER

  2. 2. Kom och köp min tro! : En religionssociologisk studie om Svenska kyrkans utbud i sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Matildha Grip; [2017]
    Nyckelord :Rational choice theory; Mediatization; Svenska kyrkan; Utbud; Marknadsföring; Medialisering; Teorin om rationella val;

    Sammanfattning : This study has examined the content of the Swedish Church's posts on the social network media Facebook and Instagram. The posts were published during September to November 2017, which is about 90 posts. I have also analysed if the posts could be seen as marketing in this particular media form. LÄS MER

  3. 3. Utnyttjar konsumenter möjligheten att agera rationellt? : En uppsats om konsumenters sökbeteende inför ett köp med avseende på irrationella köpbeslut eller möjliggörandet av rationella köpbeslut genom informationssökningsprocessen

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Michelle Milanius; Sofie Kullman; [2014]
    Nyckelord :Konsumentbeteende; köpbeslut; köpbeslutsprocessen; informationssökning; rationalitet; irrationalitet; search goods; experience goods; information overload;

    Sammanfattning : The buying decision process describes how the consumer makes a purchase decision through a rational process (Markin, 1979) and an understanding for how consumers make a purchase decision can according to Sands et al. (2010) be obtained by increased knowledge for the information search process (the second part of the buying decision process) before a purchase. LÄS MER

  4. 4. Begäret begär iPhone

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Karin Åkesson; Caroline Ahldin; Johan Åkesson; [2011]
    Nyckelord :iphone; smartphones; konsumtion; behov; begär; beteende; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel Begäret begär iPhone Universitet Lunds Universitet, Service Management, Campus Helsingborg Nivå SMKK01 Kandidatuppsats 15 hp Författare Caroline Ahldin Johan Åkesson Karin Åkesson Handledare Henrik Loodin Katja Lindqvist Syfte Syftet med denna uppsats är att studera vilka motiv det kan finnas till valet att köpa en iPhone utifrån konsumentens perspektiv. Vi kommer även att studera hur en konsuments sociala beteende eventuellt förändras utifrån en analys av intervjurespondanters svar. LÄS MER

  5. 5. Rekommendera mera? : En studie om svenska aktierekommendationer

    Magister-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Andreas Sturesson; Tommy Björinge; [2009]
    Nyckelord :aktierekommendationer; effektiva marknader; EMH; finansiering;

    Sammanfattning : Att investera rätt är en fråga som bekymrat de flesta någon gång i livet. När, var och hur ska det investeraras för att skapa god avkastningen på det satsade kapitalet? Sedan 80-talet har svenskens placeringar och aktivitet på aktiemarknaden vuxit explosionsartat. LÄS MER