Sökning: "rationellt perspektiv på lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden rationellt perspektiv på lärande.

  1. 1. Vart vill vi? : ridskoleelevers och ridlärares olika målbilder

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Karin Moberg Granström; [2017]
    Nyckelord :goal; riding; pupil; instructor;

    Sammanfattning : Where to? - Riding pupils and instructors various goal perspectives Background: The importance of goal setting is widely spread amongst psychology, pedagogy, and even sports research. At riding schools, the group is the focus point, which can lead to the personal goal of the individual being overshadowed. LÄS MER

  2. 2. Niornas föreställningar om gymnasieprogram Vad påverkar elevers gymnasieval och hur ser de på sin framtid?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Cronvall; Pauline Friis; [2017]
    Nyckelord :Framtid; Gymnasieval; Habitus; Högskoleförberedande program; Yrkesprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka föreställningar elever i årskurs nio, som genomfört sitt gymnasieval, har om att välja högskoleförberedande program eller yrkesprogram. Frågorna som behandlas handlar om vem och vad som påverkat elevernas gymnasieval, vilka föreställningar de har om högskoleförberedande program respektive yrkesprogram. LÄS MER

  3. 3. Various Forms of Professional Orientation - a Comparative Analysis

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erika Johansson; Johanna Sjögren; [2016]
    Nyckelord :Grundskola; Handlingshorisont; Prao; Reflektioner; Årskurs åtta;

    Sammanfattning : Sedan de senaste läroplanerna har frihet i utformande av verksamheten med den praktiska arbetslivsorienteringen möjliggjorts. Detta har bidragit till att skolorna i Sverige utformat verksamheten på olika sätt vilket riskerar att ungdomarna inte ges samma förutsättningar till att göra väl underbyggda beslut som rör den egna framtiden. LÄS MER

  4. 4. Implicit lärande, intuitivt skapande och narrativ kompetens

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Håkansson; [2015]
    Nyckelord :implicit kunskap; tyst kunskap; förtrogenhetskunskap; intuition; narrativ kompetens; intuitivt skapande; filmskapande; skrivande; fantasi;

    Sammanfattning : Uppsatsen är dels ett teoretisk försök att förstå den läroprocess som äger rum när en individ bygger förtrogenhet inom ett speciellt fält, en kunskap som inte var avsedd hos individen och som ofta personen är helt omedveten om att den besitter. I syfte att vidga kunskapsbegreppet följer ett närmande av hur vi kan förstå ett icke-intenderat implicit lärande ur ett socialt och ett kognitivt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Teknikens under : En kvalitativ studie om teknisk kompetensutveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Sofia Andersson; Cecilia Qvarnström; [2013]
    Nyckelord :kompetens; teknisk kompetensutveckling; teknisk utveckling; IT-anställda;

    Sammanfattning : Då det finns en upplevelse om att den tekniska utvecklingen tar sig fram med väldig fart, är det viktigt att individerna i samhället anpassar sig genom att uppdatera sina kompetenser i deras arbeten. Med tanke på detta vill vi med denna uppsats försöka skapa en förståelse för om de anställda på en IT-avdelning upplever att den tekniska utvecklingen ändrar förutsättningarna för deras tekniska kompetensutveckling. LÄS MER