Sökning: "ratta"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet ratta.

  1. 1. Towards Water Resource Recovery Facilities : Environmentally Extended Techno-Economic Assessment of Emerging Sewage Sludge Management Technologies in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Harry Tibbetts; [2023]
    Nyckelord :Circular Economy; Waste Valorisation; Systems Analysis; LCA; MFA; EFA; TEA; Hydrothermal Carbonisation; Cirkulär ekonomi; Waste Valorisation; Systems Analysis; LCA; MFA; EFA; TEA; Hydrotermal Carbonization;

    Sammanfattning : Municipal sewage sludge (MSS) management varies widely between countries and legislative regimes. Within the European directive for sewage treatment France applies over half of MSS to arable land, while The Netherlands has banned the practice (Kelessidis et al, 2012). LÄS MER

  2. 2. “..så mycket hormoner och ensamma kvällar och så många faktorer som ligger bakom” : Ungdomars röster omUngdomskriminaliteti ett diskurspsykologiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jawad Zabihullah; Caroline Cercio Lidström; [2023]
    Nyckelord :Attityder; Diskurser; Förebyggande; Subjektspositioner; Särlagstiftning; Ungdomskriminalitet;

    Sammanfattning : Denna studie om ungdomskriminalitet har ett socialkonstruktivistiskt angreppssätt och utgår från diskursteori. Metoden som har använts i undersökningen är fokusgruppsintervjuer. Totalt nio ungdomars röster representerar materialet som har analyserats i ett diskurspsykologiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Läroböcker samt undervisning i NO för årskurs 1–3 : En studie om NO-läroböcker och dess användning, samt om kunskapsemfaser i NO- undervisning utifrån intervjuer med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Elliott; Doris Bosnjak; [2023]
    Nyckelord :NO-läroböcker; lågstadielärare; NO-undervisning; kunskapsemfaser; läroboksanalys; tematisk analys;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka representationen av NO-ämnena i läroböcker för lågstadiet, samt lärares NO-undervisning och användning av läroböcker i vederbörande undervisning utifrån deras eget perspektiv. De frågeställningar som studien ämnar att besvara är: Hur väl täcks läroplanens centrala innehåll i NO-ämnena i två läroböcker? På vilka sätt används läroböcker i NO-undervisning, och hur hanterar lågstadielärare en eventuell bristande representation av NO-ämnena och dess centrala innehåll i använda läroböcker? Vilka kunskapsemfaser kan identifieras i samtal med lågstadielärare om deras NO-undervisning? För att besvara dessa frågeställningar har två insamlingsmetoder använts; dels läroboksanalys av PULS NO-boken från 2011 och Boken om NO 1–3 från 2013, dels semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare om deras NO-undervisning och läroboksanvändning. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar och nycklar i undervisning om rimlighetsbedömning : En kvalitativ studie med fyra lärare som undervisar i matematik på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Olle Ryman; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Reasonableness; Teaching challenges; Number sense; matematik; rimlighetsbedömning; undervisningsutmaningar; taluppfattning;

    Sammanfattning : Rimlighetsbedömning är en väsentlig del av de kunskaper som behövs för att göra uppskattningar och olika beräkningar i matematikämnet. Det är också en del av människans vardag där det krävs en förståelse för vad som är rimligt och vad som är orimligt. LÄS MER

  5. 5. I sitt rätta element? : Specialpedagogers och speciallärares professionalisering 2007- 2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Andreas Andersson; Kristina Röing Arrias; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; specialpedagog; speciallärare; profession; specialprofession; professionalisering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att utveckla kunskap om skolans speciallärares och specialpedagogers (specialprofessioners) professionalisering mellan 2007 och 2021. Metoden är en kvalitativ textanalys av Lärarförbundets tidning Specialpedagogik och studien har en deduktiv ansats med induktiva inslag. LÄS MER