Sökning: "reading achievement"
Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden reading achievement.
16. Playful writing i Sverige : Möjligheter och hinder ur verksamma pedagogers synvinkel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Metoden Playful writing är utarbetad i Storbritannien utifrån deras läroplan. Metoden bygger på att elever via högläsning och guidad lek med byggande i grupp med 3D material får närma sig narrativt skrivande. Metoden bygger på multimodalt och kooperativt lärande. LÄS MER
17. Language Learning Strategies : The Influence of Research on the English Syllabus in the Swedish Curriculum for Compulsory School Year 7-9
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : This essay has studied the extent to which research on language learning strategies has influenced four Swedish syllabi for the English subject in compulsory school year 7-9. The study has made use of hermeneutics to both categorize and interpret the various mentions of language learning strategies that can be seen throughout the various syllabi. LÄS MER
18. Att lära sig att läsa är en viktig del av livet för att utvecklas till en självständig individ : En kvalitativ studie av lärares resonemang kring deras val av läsinlärningsmetoder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : The study is intended to identify the methods teachers use to develop students' reading skills, how they select methods and why. The thesis begins with learning theories and previous research on the topic and an explanation of the different literacy learning methods. LÄS MER
19. Nyanlända elever, lärande och inkludering : En studie om undervisningens utformning i grundskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att beskriva hur undervisning i grundskolan utformas för nyanlända elever samt hur utformningen av undervisningen inverkar på elevernas lärande och inkludering. Frågorna som belystes var; Hur motiverar olika skolor sin utformning av undervisning för nyanlända elever? Hur utformar de olika skolorna stöttning och extra anpassningar, så att nyanlända elevers lärande underlättas? Hur beskrivs synen på inkluderande undervisning och hur omsätts den i verksamheten på olika skolor? Studien genomfördes med kvalitativ fenomenografisk metod. LÄS MER
20. Kindergarten, Parents’ Education and Reading Literacy Achievement - a multiple regression model
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistikSammanfattning : Student achievement in reading is a complex phenomenon that depends on many factors, but perhaps it can be predicted with a smaller model. Does attending kindergarten as well as parental education affect reading achievement at the end of the fourth grade? Can reading achievement be predicted by the combination of attending kindergarten and parental education? Results from the IEA PIRLS (Progress in International Reading Literacy Survey) were used for answering the research questions. LÄS MER