Sökning: "reading aloud"

Visar resultat 6 - 10 av 500 uppsatser innehållade orden reading aloud.

  1. 6. Hur samtalar du? : En litteraturstudie om lärares undervisningsstrategier i arbetet med litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alice Jonsson; Josefine Kalén; [2024]
    Nyckelord :Literature; literature conversations; teaching strategies; literature circle; reading aloud; Litteratur; litteratursamtal; undervisningsstrategier; litteraturcirkel; högläsning;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att undersöka lärares undervisningsstrategier och förhållningssätt samt hur det påverkar elevers lärande i arbetet med litteratursamtal. Frågeställningarna som studien har avser att undersöka tidigare forskning, dess resultat samt hur det påverkar lärandet hos elever i åldrarna tre till elva år. LÄS MER

  2. 7. Högläsning som ett pedagogiskt verktyg : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att de arbetar med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johan Dybeck Elofsson; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; middle school; reading comprehension; word development; reading in school; Högläsning; mellanstadiet; läsförståelse; ordförståelse; läsning i skolan;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur lärare på mellanstadiet använder högläsning i sin svenskundervisning på mellanstadiet. Undersökningen utfördes på en mellanstadieskola i mitten av Sverige. Studien undersökte lärarnas syfte med högläsning samt hur de använder högläsning i sin undervisning. LÄS MER

  3. 8. ”Ska vi läsa en bok?” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Halvardsson; Malin Ström; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; literacy; preschool; language development; language stimulation.; Högläsning; litteracitet; förskola; språkutveckling; språkstimulering.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to visualize preschool teachers' understanding of and perceptions of reading aloud in preschool, and how reading aloud is organized to an increased language development. In this study, we have interviewed eight preschool teachers with different lengths of work experience, ranging from recent graduates to having worked in preschool activities for 40 years. LÄS MER

  4. 9. Förskollärares uppfattningar om och arbete med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanaa Ahmad; [2024]
    Nyckelord :Aktivitetsprioritering; Förskola; Högläsning; Pedagogiska metoder; Språkutveckling;

    Sammanfattning : I förskolemiljön utgör högläsning ett pedagogiskt verktyg som förskollärare kan tillämpa för att främja barns språkutveckling och understödja sociokulturellt lärande. Enligt läroplanen för förskolan bör högläsning vara en del av förskolans vardag, men det exakta utförandet överlåts till förskollärarens egna pedagogiska bedömningar. LÄS MER

  5. 10. Barns perspektiv på digital högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Biljana Damevska; Eleonora Olofsson; [2024]
    Nyckelord :Analog högläsning; barns perspektiv; barnperspektiv; digital högläsning; förskola förhållningssätt;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how a selected group of children experience the use of audiobooks. The study is focused on children's reflections about audiobooks and read-aloud, with the increasing popularity of audiobooks in society. LÄS MER