Sökning: "reading comprehension instructions"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden reading comprehension instructions.

  1. 1. Lärares syn på hur en god läsundervisning etableras. : En kvalitativ studie om lärares kunskap & metoder för att lära barn i förskoleklass och årskurs 1 att läsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlbom; [2023]
    Nyckelord :Learning to read. Reading instructions; reading learning methods; synthetic methods; analytical methods; Läsinlärning; läsundervisning; läsinlärningsmetoder; syntetiska metoder; analytiska metoder;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa är en väsentlig del i dagens skola och samhälle. Därför läggs mycket fokus på just läsundervisning i de tidiga åren. Lärares kunskap och didaktik har stor betydelse för att främja elevernas läsinlärning. LÄS MER

  2. 2. The Use and Effects of Explicit Reading Strategies in the EFL Classrooms of Upper-Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Angelica Bercic; Petter Gleisner; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The study aims to investigate the impact of reading strategies within the EFL educational context. It emphasises their implementation within the educational context of English as a Foreign Language (EFL) in upper-secondary schools, addressing the current decline of adolescents’ reading comprehension in English. LÄS MER

  3. 3. Few-shot Question Generation with Prompt-based Learning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Yongchao Wu; [2022]
    Nyckelord :Nautral Lanugage Processing; Question Generation; Neural Networks; Prompt-based Learning; Language Models;

    Sammanfattning : Question generation (QG), which automatically generates good-quality questions from a piece of text, is capable of lowering the cost of the manual composition of questions. Recently Question generation has attracted increasing interest for its ability to supply a large number of questions for developing conversation systems and educational applications, as well as corpus development for natural language processing (NLP) research tasks, such as question answering and reading comprehension. LÄS MER

  4. 4. Differentierad läsundervisning : En analys av några mellanstadielärares arbetssätt med att stötta elevers läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rabi Awrohum; [2022]
    Nyckelord :Differentiation; fellowship; scaffolding; reading instructions; Differentiering; gemenskap; stöttning; läsundervisning;

    Sammanfattning :  The aim of this study is to analyze how some teachers in the grades 4-6 differentiate reading instruction to develop and challenge pupils' reading comprehension. This study answers the following questions: How do some teachers introduce, implement and follow up their reading instructions? How do the teachers implement scaffolding in the different stages mentioned above? What challenges may the teachers face in their work with differentiated reading methods?  To answer these questions, the analysis has been based on classroom observations with three different teachers that teach in the grades 4-6. LÄS MER

  5. 5. När orden inte räcker till : En studie om ordförrådsutvecklande undervisning för elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Leo; Catrine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; language-accessible learning environments; lexical networks; linguistic vulnerability; sociocultural theory; vocabulary teaching; Lexikala nätverk; ordförrådsutvecklande undervisning; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om ordförrådsutveckling och dess främjande avseende elever med språkstörning, utifrån några lärares, speciallärares och skollogopeders beskrivningar. Elever med språkstörning utvecklar inte sina språkliga förmågor i samma takt som jämnåriga och utveckling av ordförrådet är ett vanligt svårighetsområde hos dessa elever. LÄS MER