Sökning: "reading impairment"

Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden reading impairment.

  1. 16. Finansiella tillgångar : en komparativ studie av K3 och RFR 2/IFRS 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emilija Trajanovska; Josefin Sande; [2018]
    Nyckelord :IFRS 9; K3; RFR 2; financial assets; classification; reclassification; impairment; valuation; qualitative characteristics; stakeholder theory; positive accounting theory; dividends.; IFRS 9; K3; RFR 2; finansiella tillgångar; klassificering; omklassificering; redovisning; värdering; nedskrivning; kvalitativa egenskaper; intressentteori; positiv redovisningsteori; utdelning.;

    Sammanfattning : I början av 2018 började den nya standarden IFRS 9, framtagen av IASB, gälla. Standarden ersätter den tidigare IAS 39 som behandlar finansiella instrument och är framtagen efter den stora finanskrisen under 2000-talet. LÄS MER

  2. 17. Talböcker i skolan : stöd eller stigma?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anja Sahlstedt; [2016]
    Nyckelord :Dyslexi; Kompensatoriska hjälpmedel; Legimus; Läsnedsättning; MTM; Talboksanvändare; Talböcker;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study was to examine the perception of using talking books at school among children with reading impairment. Three research questions were formulated; In what ways do children use talking books at home? In what ways do children use talking books at school? Are there any differences in the usage between the two environments, and how can they be explained? To answer these questions, semistructured interviews were conducted with six pupils at a Swedish Elementary School. LÄS MER

  3. 18. Framgångsrika metoder : En kvalitativ studie där några lärare beskriver framgångsfaktorer för undervisningen i ämnet svenska för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elisabeth Källgren; [2016]
    Nyckelord :Specific Language Impairment; teacher education; special education teacher; teacher knowledge; reading and writing; Specifik språkstörning; lärares undervisning; speciallärare; lärares kunskaper; läsning och skrivning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka framgångsfaktorer för undervisning av elever med språkstörning i ämnet svenska och därför intervjuades fem klasslärare. För att en elev ska få möjlighet att lyckas i klassrummet behöver läraren ha kunskap om språkstörning, språkteori samt hur man utvecklar en läskompetens. LÄS MER

  4. 19. Språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt till måttlig sensorineural hörselnedsättning - en jämförelsestudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Signe Hedvall; Vera Jarnskog; [2015-07-09]
    Nyckelord :hörselnedsättning; lätt; måttlig; språkliga förmågor; läsförståelse; hearing impairment; mild; moderate; language abilities; reading comprehension;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att studera språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt till måttlig sensorineural hörselnedsättning. Åtta barn med lätt till måttlig hörselnedsättning testades i hörförståelse, grammatisk förståelse, receptivt ordförråd, fonologiskt korttidsminne, ordmobilisering, förståelse och uttryck av semantiska relationer, läsförståelse, förståelse av lästa ord och avkodning av ord och nonord. LÄS MER

  5. 20. Datorbaserad fonologisk lästräning för barn med hörselnedsättning : En undersökning av fonologisk medvetenhet och ordavkodning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Eva Abrahamsson; Linnéa Quick; [2015]
    Nyckelord :logopedi; barn med hörselnedsättning; hörapparat; fonologisk medvetenhet; ordavkodning; datorbaserat lästräningsprogram; transfer;

    Sammanfattning : Randomized controlled trials evaluating the effect of various forms of literacy training with reliable tests are lacking in Sweden today. The aim of the present study was to investigate whether a cross-over design and the use of phonologically matched wordlists specifically designed to detect transfer, would yield a more thorough method and reliable results. LÄS MER