Sökning: "reading impairment"
Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden reading impairment.
16. Finansiella tillgångar : en komparativ studie av K3 och RFR 2/IFRS 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : I början av 2018 började den nya standarden IFRS 9, framtagen av IASB, gälla. Standarden ersätter den tidigare IAS 39 som behandlar finansiella instrument och är framtagen efter den stora finanskrisen under 2000-talet. LÄS MER
17. Talböcker i skolan : stöd eller stigma?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : The aim of this qualitative study was to examine the perception of using talking books at school among children with reading impairment. Three research questions were formulated; In what ways do children use talking books at home? In what ways do children use talking books at school? Are there any differences in the usage between the two environments, and how can they be explained? To answer these questions, semistructured interviews were conducted with six pupils at a Swedish Elementary School. LÄS MER
18. Framgångsrika metoder : En kvalitativ studie där några lärare beskriver framgångsfaktorer för undervisningen i ämnet svenska för elever med språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka framgångsfaktorer för undervisning av elever med språkstörning i ämnet svenska och därför intervjuades fem klasslärare. För att en elev ska få möjlighet att lyckas i klassrummet behöver läraren ha kunskap om språkstörning, språkteori samt hur man utvecklar en läskompetens. LÄS MER
19. Språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt till måttlig sensorineural hörselnedsättning - en jämförelsestudie
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att studera språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt till måttlig sensorineural hörselnedsättning. Åtta barn med lätt till måttlig hörselnedsättning testades i hörförståelse, grammatisk förståelse, receptivt ordförråd, fonologiskt korttidsminne, ordmobilisering, förståelse och uttryck av semantiska relationer, läsförståelse, förståelse av lästa ord och avkodning av ord och nonord. LÄS MER
20. Datorbaserad fonologisk lästräning för barn med hörselnedsättning : En undersökning av fonologisk medvetenhet och ordavkodning
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Randomized controlled trials evaluating the effect of various forms of literacy training with reliable tests are lacking in Sweden today. The aim of the present study was to investigate whether a cross-over design and the use of phonologically matched wordlists specifically designed to detect transfer, would yield a more thorough method and reliable results. LÄS MER