Sökning: "reading instructions"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden reading instructions.

  1. 1. Interaktion i kulturskolans instrumentalundervisning : En fallbeskrivning av fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2023]
    Nyckelord :interaction; instrumental teaching; group teaching; one-to-one-teaching; Design for learning; social semiotics; multimodality; stimulated recall; observation; interaktion; instrumentalundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning; mästarlära; kulturskola; Design för lärande; socialsemiotik; multimodalitet; stimulerad intervju; observation;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta självständiga arbete ligger i mina erfarenheter av instrumentalundervisning i den svenska kulturskolan tillsammans med mitt intresse för interaktion mellan lärare och elev i likväl en-till-en-undervisning som gruppundervisning. Kulturskolan har gått igenom många förändringar genom historien. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på hur en god läsundervisning etableras. : En kvalitativ studie om lärares kunskap & metoder för att lära barn i förskoleklass och årskurs 1 att läsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlbom; [2023]
    Nyckelord :Learning to read. Reading instructions; reading learning methods; synthetic methods; analytical methods; Läsinlärning; läsundervisning; läsinlärningsmetoder; syntetiska metoder; analytiska metoder;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa är en väsentlig del i dagens skola och samhälle. Därför läggs mycket fokus på just läsundervisning i de tidiga åren. Lärares kunskap och didaktik har stor betydelse för att främja elevernas läsinlärning. LÄS MER

  3. 3. The Use and Effects of Explicit Reading Strategies in the EFL Classrooms of Upper-Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Angelica Bercic; Petter Gleisner; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The study aims to investigate the impact of reading strategies within the EFL educational context. It emphasises their implementation within the educational context of English as a Foreign Language (EFL) in upper-secondary schools, addressing the current decline of adolescents’ reading comprehension in English. LÄS MER

  4. 4. Instructions for a Walk Off Line : stanley brouwn’s deviations from the norm as a strategy for arts bureaucracy

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Rosa Simone Paardenkooper; [2023]
    Nyckelord :Arts bureaucracy; stanley brouwn; Fluxus; Conceptual Art; deviation; off line; disorientation; reparative reading; inclusion; instruction;

    Sammanfattning : Instructions for a Walk Off Line engages in a reparative reading of Fluxus and Conceptual artworks, with a focus on the practice of stanley brouwn, to outline a set of strategies for contemporary artists to approach the role of bureaucracy in mediating their relationship with art institutions. This research starts from the observation that modern and contemporary art museums are increasingly invested in inviting underrepresented artists into their spaces without engaging in the necessary structural changes to meet their conditions for being included. LÄS MER

  5. 5. EN SVÅR NÖT ATT KNÄCKA? : - En kvalitativ intervjustudie om recept i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Jessica Flodquist; Martina Isaksson; [2023]
    Nyckelord :didaktik; pedagogik; hem- och konsumentkunskap; recept; litteracitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Historiskt har recept funnits under lång tid men har inte alltid varit nedskrivna i text. I ämnet Hem- och konsumentkunskap (HKK) ingår recept och instruktioner som en del av det centrala innehållet i läroplanen Lgr22 och något grundskoleelever ska möta i sin undervisning. LÄS MER