Sökning: "reading literacy achievement"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden reading literacy achievement.

  1. 1. Lärares didaktiska val av digitala applikationer : En intervjustudie kring hur lågstadiepedagoger motiverar sina val av digitala applikationer för att främja elevernas läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annelie Andersson; Anna Ewald; Nina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :digital tools; applications; literacy; primary school; digitala verktyg; applikationer; läs- och skrivutveckling; lågstadiet;

    Sammanfattning : I Lgr22 står det formulerat att eleven ska få skapa texter enskilt och gemensamt där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. Då digitala verktyg används nästan dagligen i skolverksamheten samt att dessa ofta är uppbyggda på att användaren ska navigera i applikationer så är det viktigt att synliggöra pedagogernas perspektiv och didaktiska val. LÄS MER

  2. 2. Att lära sig att läsa är en viktig del av livet för att utvecklas till en självständig individ : En kvalitativ studie av lärares resonemang kring deras val av läsinlärningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Annika Lundin; [2018]
    Nyckelord :Literacy Learning methods; individualization; synthetic method; analytical method; phonological awareness; Läsinlärnings metoder; individanpassningar; syntetisk metod; analytisk metod; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : The study is intended to identify the methods teachers use to develop students' reading skills, how they select methods and why. The thesis begins with learning theories and previous research on the topic and an explanation of the different literacy learning methods. LÄS MER

  3. 3. Kindergarten, Parents’ Education and Reading Literacy Achievement - a multiple regression model

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Kaja Horvat; [2016]
    Nyckelord :statistical model; multiple regression model; reading literacy achievement; kindergarten; parental education; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Student achievement in reading is a complex phenomenon that depends on many factors, but perhaps it can be predicted with a smaller model. Does attending kindergarten as well as parental education affect reading achievement at the end of the fourth grade? Can reading achievement be predicted by the combination of attending kindergarten and parental education? Results from the IEA PIRLS (Progress in International Reading Literacy Survey) were used for answering the research questions. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelse och studieresultat : En jämförelse mellan olika gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anette Larsson; [2015]
    Nyckelord :literacy; upper secondary school; average grade; reading comprehension; vocational programmes; preparing for higher studies programmes; reading test; literacy; gymnasieskola; medelbetyg; läsförståelse; yrkesprogram; högskoleförberedande program; lästest;

    Sammanfattning : The results for the Swedish children and adolelscents in International surveys of literacy has since 2009 indicated a decrease. The aim of this thesis is to examine if there is a correlation between the education achievement and the level of reading comprehension for students at the upper secondary school. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser av intensivundervisning : En intervjustudie med elever som deltagit i intensivundervisning i läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Katarina Hellund Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Intensive instruction; literacy development; life-world phenomenology; qualitative interviews; students experiences; student perspective.; Intensivundervisning; läsutveckling; livsvärldsfenomenologi; kvalitativa intervjuer; elevers upplevelser; elevperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever med läs- och skrivsvårigheter upplever det att delta i en intensivundervisningsinsats i läsning. En sådan insats innebär att eleverna varje dag under 4-6 veckor jobbar 20 minuter med strukturerad undervisning som har syftet att utveckla deras läsförmåga. LÄS MER