Sökning: "reading literature in schools"

Visar resultat 1 - 5 av 139 uppsatser innehållade orden reading literature in schools.

  1. 1. "När vi pratar om det så börjar jag förstå" - Shared Reading som läsfrämjande arbetssätt inom gymnasieskolan

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johanna Glansén; [2023]
    Nyckelord :Shared reading; högläsning; litteratursamtal; litteraturundervisning; läsfrämjande; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka läspraktiken Shared Readings möjligheter och begränsningar som läsfrämjande arbetssätt inom svensk gymnasieskola. Shared Reading är en läspraktik som fokuserar på det sociala och personliga i läsningen. LÄS MER

  2. 2. Elevers bokval och skapandet av läslust : En empirisk studie om lärare och skolbibliotekariers arbete med litteratur i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Rydkvist; Max Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Joy of reading; motivation; school library; primary school; children s literature; school librarian; Läslust; motivation; skolbibliotek; lågstadiet; barnlitteratur; skolbibliotekarier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elevers bokval påverkar lärares arbete med litteratur i klassrummet och vilka möjligheter det finns att skapa läslust i samarbetet mellan skolbibliotekarie och lärare. Resultatet bygger på intervjuer med två lärare i årskurs 2 och en skolbibliotekarie. LÄS MER

  3. 3. “It doesn’t usually turn out well when you’re stuck with a book you don’t like.” A Study on Swedish Upper Secondary School Students’ Experiences of Reading English Fiction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Erik Hed; [2023]
    Nyckelord :English literature instruction; Swedish upper secondary school; students’ experiences; English fiction; English as a foreign language EFL ; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This research project investigates Swedish upper secondary school students’ experiences of engaging with English fiction, both within and outside of the context of their English language classroom. Three focus group interviews were conducted with 18 upper secondary school students from the southern parts of Sweden. LÄS MER

  4. 4. Pratet och räknefärdigheten : Från det procedurala mot det konceptuella

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :László Fodorpataki; [2023]
    Nyckelord :Mathematics education; mathematics curricula; conceptual knowledge; procedural knowledge; rote learning; imitative reasoning; creative reasoning; algorithm;

    Sammanfattning : I identify a recent trend in school mathematics as well as in some of the research literature in mathematics education: an emphasis on creative uses of mathematics and an increased emphasis on verbalizations, reasoning and conceptualization as opposed to numerical and computational skills. With tools provided by a qualitative textual analysis of several Swedish curricula from the past from which I trace a shift of focus from the classical towards the conceptual aspects of mathematical knowledge, I examine the common research framework for discussing mathematical knowledge in terms of the procedural and the conceptual. LÄS MER

  5. 5. Skolbibliotekariens strategier och praktiker : Att bemöta utmaningar i det läsfrämjande arbetet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :school librarian; reading promotion; skolbibliotekarie; läsfrämjande; utmaningar; läsfrämjande praktiker; läsfrämjande strategier;

    Sammanfattning : School librarians working with reading promotion daily meet challenges regarding literature and reading from students. This requires for school librarians to know how to handle these daily challenges. This thesis aims to examine what challenges boys and girls respectively express regarding the school librarians work with reading promotion. LÄS MER