Sökning: "reading recovery nya zeeland"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden reading recovery nya zeeland.

  1. 1. Att arbeta med elevers tidiga läs- och skrivutveckling : En fallstudie från Nya Zeeland om skolans literacyundervisning och Reading Recovery som didaktiskt redskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Catarina Öhlén; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med elevers tidiga läs- och skrivutveckling. : En fallstudie från Nya Zeeland om skolans literacyundervisning och Reading Recovery som didaktiskt redskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Catarina Öhlén; [2016]
    Nyckelord :Nya Zeeland; Reading Recovery; literacyundervisning; instructional teaching; läs- och skrivbeteende; läs- och skrivutveckling; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera vad ett urval om fem lärare på Nya Zeeland upplevde som centralt i sitt arbete med elevers tidiga läs- och skrivutveckling inom klassrumsundervisningen och inom Reading Recovery som didaktiskt redskap. En kvalitativ metod har genomförts utifrån en deskriptiv fallstudie då studien genomfördes på en skola i Nya Zeeland. LÄS MER

  3. 3. Vi har skapat vår egen Reading Recovery : En fallstudie om hur en skola på Nya Zeeland arbetar med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; Nya Zeeland; Rainbow Reading; Vägledd läsning;

    Sammanfattning : Mitt syfte med detta arbete var att nå kunskap hur en skola på Nya Zeeland arbetar med läs- och skrivsvårigheter. För att besvara syftet använde jag mig av frågeställningarna: Hur uppmärksammar pedagogerna att en elev har läs- och skrivsvårigheter? Vilka metoder använder pedagogerna när de arbetar med läs- och skrivsvårigheter? Jag ville också veta vad pedagogerna hade för tankegångar när det kom till ett programmet Reading Recovery, som används på många skolor på Nya Zeeland. LÄS MER

  4. 4. Varför, varför inte? : En studie om två skolors syn på läs- och skrivprogrammet Reading Recovery

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Maria Mellberg; [2010]
    Nyckelord :compensatory education; literacy; New Zealand; Reading Recovery; self-esteem; kompenserande undervisning; literacy; Nya Zeeland; Reading Recovery; självkänsla; språkundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka, beskriva och problematisera Reading Recovery samt att ta reda på varför två nyzeeländska skolor har valt att behålla respektive sluta med programmet. Undersökningen baseras på fyra kvalitativa intervjuer samt en kvalitativ observation, vilka skedde på två skolor där den ena slutade med Reading Recovery för några år sedan och där den andra skolan fortfarande använder programmet. LÄS MER

  5. 5. Läsutveckling på Nya Zeeland. En fältstudie på två skolor.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sofie Andersson; Caroline Johansson; Jannica Jensen; [2009]
    Nyckelord :Nya Zeeland; läsutveckling; läsförståelse; ana;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med vår studie var att finna möjliga framgångsfaktorer till varför nyzeeländska elever har så goda resultati de internationella undersökningarna PISA och PIRLS. Målet var att besvara syftet utifrån följandefrågeställningar: • Hur är klassrumsmiljön utformad på skolorna? • Vad använder skolornas lärare för metoder och material när de utvecklar elevernas läsande? • Hur arbetar lärarna med elever som har svårigheter i sin läs – och skrivutveckling?MetodVi har besökt två skolor på Nya Zeeland, där vi observerade åren ett till tre, i åldrarna fem till sju år. LÄS MER