Sökning: "reading writing connection"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden reading writing connection.

  1. 1. A quantitative study of Swedish high school L2 learners' receptive knowledge of English lexical collocations

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Louise Frifelt; [2024]
    Nyckelord :Collocations; Multi-word units; Formulaic language; Second language acquisition; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This paper investigates receptive knowledge of English lexical collocations among Swedish high school students. The study tests the claim that L2 (second language) learners of English have a low level of collocational competence and tend to recognise high-frequent collocations more than low-frequent since the former have been encountered more. LÄS MER

  2. 2. Digital och/eller analog ordinlärning i moderna språk : Ett Wordwall projekt med tyskelever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Annabell Irsara; [2023]
    Nyckelord :incidental learning; intentional learning; phenomenography; text reading; vocabulary learning; Word wall approach; Wordwall; textrelaterad ordinlärning; elevers uppfattningar; inlevelseförmågan; Wordwall-aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att få svar på hur en grupp elever i årskurs 9 i tyska funderar över sin språkinlärning i tyska. Utgångspunkten för min kvalitativa undersökning i klassrummet är två texter från Skolverket (2022a) som kartläggningsmaterial i tyska i årskurs 9 för att utmana elevernas läsförståelse genom textläsning och textrelaterade frågor som är införda i det digitala verktyget Wordwall. LÄS MER

  3. 3. Användning av bordtennisrelaterade Facebooksidor och grupper och motivation till att idrotta : en kvantitativ enkätundersökning

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Karin Gill; [2022]
    Nyckelord :Self-determination theory; social media; sport; sports organizations; table tennis; Bordtennis; idrottsorganisationer; self determination theory; sociala medier; sport;

    Sammanfattning : Introduktion: Många människor i Sverige är medlemmar i idrottsföreningar och håller sig fysiskt aktiva genom att idrotta, i detta fall handlar studien om idrotten bordtennis. Många av idrottsföreningarna och idrottsorganisationerna använder sig av Facebook för att engagera sina medlemmar men frågan är om bordtennisspelares användning av bordtennispecifika Facebooksidor och grupper kan påverka deras motivation till att spela bordtennis? Syfte: Att undersöka om det fanns samband mellan att använda bordtennisrelaterade Facebooksidor/grupper och motivation till att idrotta. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg som stöd i skrivutvecklingen : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver användandet av digitala verktyg för att stötta elever med svenska som andraspråk i deras skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Damjan Milenkovic; [2022]
    Nyckelord :digital tools; second language; writing development; reading- and writing development; swedish; digitala verktyg; andraspråk; skrivutveckling; läs- och skrivutveckling; svenska;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur digitala verktyg kan användas som stöd för elever med svenska som andraspråk i deras skrivutveckling. För att förstå hur lärare arbetar med verktygen för att stötta elever och vilka faktorer som påverkar detta behövs det få svar på olika frågor. LÄS MER

  5. 5. Framgångsrika metoder i undervisning : Om sambandet mellan bokstav och ljud i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Charlotte Hildingsson; [2020]
    Nyckelord :Grafem; Fonem; Fonemisk medvetenhet; Läsutveckling; Förskoleklass;

    Sammanfattning : Att läsa är en av de viktigaste kunskaper som barn behöver lära sig i skolan och forskare är eniga om att grunderna inom läsförmågan behöver läggas i tidig ålder. Syftet med den här studien är därför att undersöka hur en kvalitativ undervisning i sambandet mellan grafem och fonem kan se ut i förskoleklasser. LÄS MER