Sökning: "reading writing instruction"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden reading writing instruction.

  1. 1. Intensivträning av läsflytet hos lässvaga elever : En studie av avkodningsträning och morfologisk medvetenhetsträning som insats i liten grupp i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier; Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Gunilla Emanuelsson; Marlene Engström; [2019]
    Nyckelord :avkodningsträning; morfologisk medvetenhet; intervention; läsflyt; läs- och skrivsvårigheter; upprepad läsning; läsmotivation;

    Sammanfattning : This study examines the effects on reading flow of decoding training and decoding training in combination with morphological awareness instruction. The study included a small group of students with reading and writing difficulties in grade three. LÄS MER

  2. 2. Children’s Literature in ESL: The impact of literature-based instruction on young ESL learners’ literacy development

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Elin Brogan; [2019]
    Nyckelord :Children’s literature; Literature-based instruction; ESL; EFL; Literacy; Second language acquisition; Primary school education; Language development; Picture books; Storybooks;

    Sammanfattning : This research synthesis looks at how literature-based instruction with children’s literature impacts young ESL/EFL learners aged 5-12. The paper focuses on how the students’ linguistic, cognitive and sociocultural ability (literacy) is affected by this type of instruction. LÄS MER

  3. 3. Läsfixarna som metod : En studie om lärares syn på och användning av läsfixarna i lässtrategiundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sandra Erixon; [2018]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; ”läsfixarna”; Reciprocal Teaching RT ; Transactional Strategy Instruction TSI ; Concept-Orientes Reading Instruction CORI ; reading strategy teaching; grade 1–3; Läsfixarna; lässtrategier; strategiundervisning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om lärares syn på lässtrategiundervisning. Då mina egna erfarenheter inom skolans årskurs 1–3 vittnar om att läsfixarna används som metod trots att det inte finns forskning som stödjer metoden, har intresset legat i att undersöka lärares syn på läsfixarna som metod. LÄS MER

  4. 4. Playful writing i Sverige : Möjligheter och hinder ur verksamma pedagogers synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen; Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Ingvarsdotter; Maria Walter; [2018]
    Nyckelord :Playful writing; special education; narrative writing; multimodal learning; cooperative learning; inclusion; Playful writing; specialpedagogik; narrativ skrivundervisning; multimodalt lärande; kooperativt lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Metoden Playful writing är utarbetad i Storbritannien utifrån deras läroplan. Metoden bygger på att elever via högläsning och guidad lek med byggande i grupp med 3D material får närma sig narrativt skrivande. Metoden bygger på multimodalt och kooperativt lärande. LÄS MER

  5. 5. "Det är ju en skola för alla" : En observations- och intervjustudie om hur lärare kan undervisa språkutvecklande i historia för att möta variationen av elevers olikheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktik

    Författare :Charlotta Toftgård; [2018]
    Nyckelord :language-enhancing methods of working; students’ differences; history instruction; guidance and stimulation; språkutvecklande arbetssätt; elevers olikheter; historieundervisning; ledning och stimulans;

    Sammanfattning : Undervisningen i historia ska utformas så att alla elever utvecklar kunskaper. I varje elevgrupp finns det samtidigt en variation av elevers olikheter och deras förutsättningar och behov skiljer sig åt. Lärare behöver utgå från denna variation för att skapa möjligheter för alla elever att lära. LÄS MER