Sökning: "reading writing instruction"

Visar resultat 26 - 30 av 41 uppsatser innehållade orden reading writing instruction.

  1. 26. Bedömning : En studie om provkonstruktion och elevtexter på gymnasiets nationella prov

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nina Oussi Nylen; [2016]
    Nyckelord :nationella prov; undervisning; gymnasieskolan; national-exam; construction; Swedish school;

    Sammanfattning : Pisa results have continually indicated a deficiency in reading and writing amongst Swedish students, which have led to discussions within Swedish media and the political arena. It was my interest in the national-exam´s key role in the Swedish school that led me to examine the contruction and the students understanding of this test. LÄS MER

  2. 27. Redskap för livet : Implementering av alternativa verktyg i olika stadier för elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Erika Norberg; [2016]
    Nyckelord :kompensatoriska hjälpmedel; artefakter; grundskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : This study investigates how the use of alternative tools are implemented in teaching in elementary school instruction for pupils with reading and writing difficulties in a municipality. The following questions are asked: What are the routines for the implementation of the alternative tools? How do pupils with reading and writing difficulties use alternative tools in their schoolwork? How do teachers enable the use of alter-native tools in the schoolwork for pupils with reading and writing difficulties? What is the role of the special education teacher in the implementation of the alternative tools in schoolwork for pupils with reading and writing difficulties in different stages in elementary school? Two methods were used, webb survey for principals, special education teachers and teachers and interviews with three pupils, three teachers and three special education teachers. LÄS MER

  3. 28. "Avkodningen är ju nummer ett" : En kvalitativ studie om undervisningens innehåll i avkodning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Laura Waibel; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien har sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. Syftet med studien är att undersöka vilket undervisningsinnehåll i avkodning lärare med erfarenhet av att arbeta i årskurs 1 väljer att undervisa om. LÄS MER

  4. 29. Att känna eller inte känna sig förberedd (det är frågan) : Nyutexaminerade lärares upplevelser av hur lärarutbildningen har förberett dem för att arbeta med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Moa Rasmussen; [2016]
    Nyckelord :reading and writing disabilities; teacher education; preventing reading and writing disabilities; language developing teaching; läs- och skrivsvårigheter; lärarutbildning; förebyggande undervisning; språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : I så gott som alla klassrum finns det elever i olika typer av läs- och skrivsvårigheter och det är lärarens uppdrag att hjälpa dessa elever att utveckla sin skrivning och läsning genom de anpassningar och med det stöd de behöver. Det förebyggande arbetet mot läs- och skrivsvårigheter är även en viktig del i den tidiga läs- och skrivundervisningen. LÄS MER

  5. 30. Teaching and Learning second language : A comparison of teaching and learning Arabic and Dari languages in Secondary Schools of Kabul.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Morshid Safi Ahmadullah; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Afghan languages are, influenced by Arabic in the field of academic terms. Also, several Arabic words need to be learnt for daily conversation in Afghanistan. LÄS MER