Sökning: "realiseringsarena"

Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade ordet realiseringsarena.

  1. 6. Specialpedagog/speciallärare sökes : En studie av vilken kompetens som efterfrågas hos specialpedagoger/speciallärare i högstadieskolornas rekryteringsannonser för att stödja arbetet med inkludering för alla elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Sandlund; Lisa Skogsberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån innehållet i högstadieskolors rekryteringsannonser undersöka vilken kompetens som efterfrågas hos specialpedagoger/speciallärare för att stödja skolornas arbete med inkludering för alla elever. Detta undersöks genom tematisk analys av rekryteringsannonserna och utifrån analysen besvaras frågeställningarna; På vilket sätt uttrycks skolornas arbete för inkludering i rekryteringsannonserna? Hur överensstämmer innehållet i rekryteringsannonser med examensbeskrivningarna för specialpedagog- och speciallärarexamen? Vilket inflytande framgår att specialpedagog/speciallärare har i utformandet av skolornas arbete för att uppnå inkludering? Studien har genomförts utifrån en induktiv ansats med kvalitativ tematisk analys av autentisk textdata för att resultatet ska präglas av närhet till det empiriska materialet och därigenom stärks trovärdigheten och tillförlitligheten. LÄS MER

  2. 7. Hur skulle myran må? - En intervjustudie om hur djur framställs och används i utbildningssyfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dejla Krcic; Milica Peric; [2020]
    Nyckelord :Proximala utvecklingszonen; Mediering; Läroplansteori; Läroplan; Realiseringsarena; Transformeringsarna.;

    Sammanfattning : Studien utgår ifrån en kvalitativ metod och har ett sociokulturellt- och läroplansteoretiskt perspektiv för att undersöka hur djur framställs i förskolan samt hur de kan användas som pedagogisk resurs. Studien är baserad på enskilda intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER

  3. 8. "Plikten kallar" : En studie om hur skolplikten har påverkat undervisningen för förskoleklassen, utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Ahlgren; Malin Losbjer; [2020]
    Nyckelord :skolplikt; undervisning; förskoleklass; lek; kartläggning; kunskapskrav; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur lärare i förskoleklass har upplevt förändringar i verksamheten efter införandet av skolplikt för 6 åringar. Vi vill ta reda på om lärarnas yrkesroll och innehållet i undervisningen har förändrats. LÄS MER

  4. 9. Idrott och hälsa på distans : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av att undervisa idrott och hälsa på distans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Johan Olsson; [2020]
    Nyckelord :Distansundervisning; idrott och hälsa PE; OLPE; ramfaktorteori; ramfaktorer; realiseringsarena; inramning;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate teachers experience of distance education and how it´s conditions was enabling or limiting in their planning and implementation of PE. Also to which extent the areas of knowledge within the curriculum is possible to implement in distance education of PE. LÄS MER

  5. 10. De osynliga flickorna : En kvalitativ studie av hur vetenskaplig kunskap om flickors ADHD implementeras i den pedagogiska praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jill Hansen; Mattias Jakobsen; [2019]
    Nyckelord :ADHD; flickor; inkluderande lärmiljö; genusteori; samverkan; styrkedjan; vetenskaplighet; beprövad erfarenhet; formulerings- och realiseringsarena;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har vi, utifrån en kvalitativ ansats där vi använt implementeringsteori som analysinstrument, studerat hur vetenskaplig kunskap implementeras i pedagogisk praktik med utgångspunkt från flickor med ADHD. Vi har studerat skolans styrkedja i en mindre kommun i Sverige. LÄS MER