Sökning: "reality-show"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet reality-show.

  1. 1. “You’re in drag, man!” : En multimodal kritisk diskursanalys om hur maskulinitet och femininitet framställs i realityserien RuPaul's Drag Race

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Tilda Ludvig; Robyn Wallén; [2023]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; dragqueens; heteronormativitet; reality-TV; representation;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine how discourses about masculinity and femininity are represented in the reality show RuPaul's Drag Race (RPDR) and how they have changed over time. We will investigate this through our research questions: how is heteronormativity expressed within discourses of masculinity and femininity, how does the production construct intersectional struggles within the show, and how do discourses of inclusion and exclusion appear in the program? The material of the study consists of episodes from two different seasons: season 7 and 14. LÄS MER

  2. 2. När PH blir PK: En kvalitativ fallstudie om socialt ansvarstagande för realityprogram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Tilde Sinnerdal; [2023]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; varumärkeshantering; varumärkesidentitet; realityprogram; Uses and Gratifications Theory; Corporate Social Responsibility; Vision-Culture-Image Alignment Model; semistrukturerade intervjuer; Paradise Hotel; Paradise; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka effekten av ökat socialt ansvar bland realityprogram på tittarnas attityder. För att undersöka syftet har vi genomfört en fallstudie som studerar realityprogrammet Paradise Hotel. Programmet har antagit ett mer socialt ansvarsfullt koncept i deras nya format Paradise. LÄS MER

  3. 3. Det sticker i folk ögon när kvinnor har makt : En multimodal kritisk diskursanalys om gestaltningen i reality-programmet Svenska Powerkvinnor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maja Söderberg; Elin Persson; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsstereotyper; makt; Svenska Powerkvinnor; MCDA; medier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka förståelse för hur kvinnor gestaltas i reality-tv utifrån genus, maktperspektiv och könsstereotyper via en multimodal kritisk diskursanalys. Reality-programmet som den här studien kommer analysera är Svenska Powerkvinnor. LÄS MER

  4. 4. Nakna män säljer - om Love Island tittarna väljer : En semiotisk bildanalys av maskulinitet i reality programmet Love Island

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mi Caap; Mathilda Lewinson Skörd; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The study Naked men sell - if the Love Island viewers choose analyzes the reality show Love Island and how it portraits masculinity. Through a semiotic image analysis, the study examines visual content based on challenges performed during the episodes. LÄS MER

  5. 5. The devil’s edit in Korean reality TV and audience and fan engagement : a case study of Street Woman Fighter (2021)

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Debora Lee; [2022]
    Nyckelord :reality show; competition show; Street Woman Fighter; SWF; gender representation; backlash; devil’s edit; audience; fan; fandom; engagement; empowerment; push-pull dynamic; paratext; Korea; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis explores the new and contemporary audiences and fans’ studies with the genre of reality competition shows, using the Korean show Street Woman Fighter (2021) as a case study. A qualitative interview method was used to collect the empirical data of the study, and qualitative data analysis was employed to understand the data. LÄS MER