Sökning: "reasoning competency"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden reasoning competency.

  1. 1. Pratet och räknefärdigheten : Från det procedurala mot det konceptuella

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :László Fodorpataki; [2023]
    Nyckelord :Mathematics education; mathematics curricula; conceptual knowledge; procedural knowledge; rote learning; imitative reasoning; creative reasoning; algorithm;

    Sammanfattning : I identify a recent trend in school mathematics as well as in some of the research literature in mathematics education: an emphasis on creative uses of mathematics and an increased emphasis on verbalizations, reasoning and conceptualization as opposed to numerical and computational skills. With tools provided by a qualitative textual analysis of several Swedish curricula from the past from which I trace a shift of focus from the classical towards the conceptual aspects of mathematical knowledge, I examine the common research framework for discussing mathematical knowledge in terms of the procedural and the conceptual. LÄS MER

  2. 2. Hur stor är utvecklingsmöjligheten av procedur- och begreppsförmågan i ett digitalt läromedel? : En kvalitativ innehållsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Essma Jassim; Theresa Karolina Repa; [2022]
    Nyckelord :Skills training; digital teaching material; procedural knowledge; conceptual understanding; mathematical competencies; design of digital curriculum; Färdighetsträning; digitalt läromedel; procedurförmågan; begreppsförmågan; matematiska förmågor; designen av digitala läromedel.;

    Sammanfattning : Det finns ett stort utbud av digitala läromedel idag vilket kräver ökad kompetens att kunna värdera och välja lämpligt digitalt läromedel till undervisningen. Flera digitala läromedel marknadsförs som program innehållandes färdighetsträning. LÄS MER

  3. 3. Matematiklärande genom digitala lärspel : En analys av digitala lärspel för årskurs 4–6 med fokus på matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Izabella Pettersson; Ola Wictorin; [2021]
    Nyckelord :Digital games; elementary school; mathematical competencies; mathematical education; teaching aspects in digital games; Digitala lärspel; grundskolan årskurs 4–6; läroaspekter i digitala lärspel; matematikundervisning; matematiska kompetenser;

    Sammanfattning : Idag finns en stor mängd digitala lärspel med inriktning mot matematikundervisning. Tillgången till digitala verktyg i skolan är idag stor och därför finns det goda möjligheter för lärare att inkludera digitala lärspel i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Visa-att-uppgifter på gymnasiet : Hur bevisar och förklarar elever på gymnasiet matematiska påståenden?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Anders Persson; [2019]
    Nyckelord :reasoning competency; proving; communication competency; show-that; upper secondary school.; resonemangsförmågan; bevis; kommunikationsförmågan; visa-att; gymnasiet.;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks en grupp gymnasieelevers förmågor när det gäller att lösa den typ av matematikuppgifter som kallas visa-att-uppgifter. Denna typ av uppgifter består i att verifiera matematiska påståenden. Uppgifter har valts från underområdena heltal, geometri och avancerade aktuella begrepp. LÄS MER

  5. 5. The neglected child of sustainability education

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Johannes Kronenberg; Anastasia Laukkanen; Théodore Fischer; [2018]
    Nyckelord :Sustainability Development; sustainability education; Strategic Sustainable Development; sustainability; economics; neoclassical economics; alternative economics; transdisciplinary economics; transdisciplinarity; postgraduate programs; master programs; Sweden; competencies;

    Sammanfattning : Since 1970s neoclassical economics has been identified as a major obstacle for reaching sustainability. Despite the world's growing attention to sustainability education, there has been just few attempts to assess the content and the competency building of sustainable development (SD) postgraduate programs. LÄS MER